Palkitsemispalkkauksen kehittäminen kohdeyrityksessä : case Autohuolto Biltec Oy
Tatu, Liimatainen (2022)
Tatu, Liimatainen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615915
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on tarkasteltu kohdeyrityksenä toimivan Biltec Oy:n kannustepalkkausjärjestelmää. Käytössä olleet kannustepalkkiomallit on havaittu yrityksessä joko liian raskaiksi kulurakenteiltaan tai epämotivoiviksi henkilöstön puolesta. Yritykselle on rakennettu uudistettu kannustepalkkiomalli, joka hyödyntää olemassa olevan mallin positiivista puolta ja uuden mallin ominaisuuksia. Kannustepalkkiomallin käyttöä varten on luotu valmis työkalu, jotta loppukäyttäjän on helppo ja nopea käyttää arvioidessaan kannustepalkkauksen maksukriteerejä.
Tutkimuksessa on käytetty aineistona kohdeyrityksen aikaisempia toteutuneita avainlukuja kuukausi- ja vuositasolla. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää henkilöstön haastattelututkimuksessa ja erilaisia lähteitä, joiden perusteella on tutkittu henkilöstön motivaatiotasoon ja palkitsemisen haasteisiin vaikuttavia seikkoja.
Tuloksissa todettiin voimassa olevan kannustepalkkiomallin olevan toimimaton, joka ei myöskään motivoinut henkilöstöä suorittamaan työtehtäviään tehokkaammin. Uudistetun kannustepalkkiomallin tarkoituksena on nostattaa henkilöstön motivaatiotasoa ja tämän kautta tehostaa yrityksen liiketoimintaa tuloksellisempaan suuntaan.
Johtopäätöksenä tutkimustyön pohjalta on rakennettu Microsoft Excel ohjelmistossa uudistettu kannustepalkkiomallin työkalu, jonka avulla voidaan myös seurata henkilöstön työn tehokkuuden tasoa myös lyhyellä aikavälillä ja tarkastella määritettyjen tavoitteiden saavuttamista. Kannustepalkkiomallin työkalu on käytettävissä myös muihin samalla alalla toimiviin yrityksiin, jolloin työkalun laskentasoluista ei tarvitse muuttaa montaa kohtaa. Työkalun antama lopputulos on kaikille helposti ymmärrettävä ja täten laskee epätietoisuuden mahdollisuutta.
Tutkimuksessa on käytetty aineistona kohdeyrityksen aikaisempia toteutuneita avainlukuja kuukausi- ja vuositasolla. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää henkilöstön haastattelututkimuksessa ja erilaisia lähteitä, joiden perusteella on tutkittu henkilöstön motivaatiotasoon ja palkitsemisen haasteisiin vaikuttavia seikkoja.
Tuloksissa todettiin voimassa olevan kannustepalkkiomallin olevan toimimaton, joka ei myöskään motivoinut henkilöstöä suorittamaan työtehtäviään tehokkaammin. Uudistetun kannustepalkkiomallin tarkoituksena on nostattaa henkilöstön motivaatiotasoa ja tämän kautta tehostaa yrityksen liiketoimintaa tuloksellisempaan suuntaan.
Johtopäätöksenä tutkimustyön pohjalta on rakennettu Microsoft Excel ohjelmistossa uudistettu kannustepalkkiomallin työkalu, jonka avulla voidaan myös seurata henkilöstön työn tehokkuuden tasoa myös lyhyellä aikavälillä ja tarkastella määritettyjen tavoitteiden saavuttamista. Kannustepalkkiomallin työkalu on käytettävissä myös muihin samalla alalla toimiviin yrityksiin, jolloin työkalun laskentasoluista ei tarvitse muuttaa montaa kohtaa. Työkalun antama lopputulos on kaikille helposti ymmärrettävä ja täten laskee epätietoisuuden mahdollisuutta.