Oppimispeli vs. lukeminen : tokapelin tehokkuus yliopistokurssin opiskelussa
Knuuttila, Iska (2022)
Knuuttila, Iska
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712495
Tiivistelmä
Tokapeli on uusi mobiilioppimispeli, jossa jaotellaan lauseita tosiin ja epätosiin. Tason pääsee läpi vasta kun kaikkiin lauseisiin on vastattu oikein. Lauseet ovat oppimateriaalin keskeisimpiä lauseita ja yleisiä harhakäsityksiä. Opinnäytetyössä tutkittiin Tokapelin tehokkuutta deklaratiivisen
tiedon oppimisessa verrattuna lukemiseen. Kohderyhmänä toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian opiskelijat (n=4) ja opetettavana materiaalina osio Jyväskylän avoimen yliopiston kurssista. Osallistujille tehtiin alkumittaukset kurssin arvioinnilla ja lisäkysymyksillä. Tämän jälkeen puolet osallistujista sai lukea tunnin ja puolet sai pelata tunnin. Loppumittaus tehtiin samoilla kysymyksillä. Kun verrattiin alku- ja
loppumittauksen muutosta, Tokapeli osoittautui yhtä hyväksi deklaratiivisen tiedon oppimistavaksi kuin lukeminen.
tiedon oppimisessa verrattuna lukemiseen. Kohderyhmänä toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian opiskelijat (n=4) ja opetettavana materiaalina osio Jyväskylän avoimen yliopiston kurssista. Osallistujille tehtiin alkumittaukset kurssin arvioinnilla ja lisäkysymyksillä. Tämän jälkeen puolet osallistujista sai lukea tunnin ja puolet sai pelata tunnin. Loppumittaus tehtiin samoilla kysymyksillä. Kun verrattiin alku- ja
loppumittauksen muutosta, Tokapeli osoittautui yhtä hyväksi deklaratiivisen tiedon oppimistavaksi kuin lukeminen.