Kansainvälisen luontoleirikouluformaatin kehittäminen palvelumuotoilun avulla.
Välikangas, Riku (2022)
Välikangas, Riku
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Suomen Urheiluopistolle luontoleirikoulu tuote, käyttämällä palvelumuotoilun keinoja asiakaslähtöisyyden varmistamiseksi.
Tuotteen avulla haluttiin saada toimeksiantajan uuden strategian alle sisältöä, joka piti pohjata uusia arvoja, hymy, hiki, perinne ja luonto.
Palvelumuotoilun vaiheita löydä, määritä, kehitä ja tuota vaiheita mukailtiin työssä seuraavanlaisesti. Löydä-vaiheessa etsittiin asiakasymmärrystä laajalla otannalla, koska myös kohderyhmä oli laaja. Lisäksi toimeksiantajan tavoitteita ja asettamia reunaehtoja määriteltiin ensimmäisessä vaiheessa. Löydetyt asiat määriteltiin ymmärrykseksi luomalla asiakas-profiilit neljästä suomalaisille potentiaalisimmasta asiakasmaasta, Kiina, Japani, Saksa ja Iso-Britannia.
Määriteltyjen asioiden kautta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä ja kehitettiin aktiviteetit ja aikatauluehdotelma. Tuota-vaiheessa työ esiteltiin toimeksiantajalle, jonka ehdotusten perusteella tuotetta vielä kehitettiin.
Palvelumuotoilulla havaittujen tulosten perusteella, aktiviteeteista luotiin yksinkertaiset ja ensikertalaiselle sopivat. Erilaisia lajikokeiluja, suomalaiseen luontoon ja eräilemiseen tutustumista, eläimien kanssa toimimiseen tutustumista ja suomalaisen koulutukseen tutustumista.
Luonnon hyvinvointivaikutusten, sekä lasten ja nuorten luontosuhteen tehostaminen nähdään tässä vahvana vetovoimatekijänä ja tuotteen markkinoinnillisen etuna.
Kansainvälisyydellä ja leirikouluilla nähdään valtava potentiaali niin toimeksiantajan puolella, kuin muutenkin ulkomaalaisten Suomeen kohdistuvan matkailun kanssa. Tämän prosessin lopputulosten puitteissa tuotetta kehitetään vielä eteenpäin, koska tuotetta ei ole vielä käytännössä testailtu.
Tuotteen avulla haluttiin saada toimeksiantajan uuden strategian alle sisältöä, joka piti pohjata uusia arvoja, hymy, hiki, perinne ja luonto.
Palvelumuotoilun vaiheita löydä, määritä, kehitä ja tuota vaiheita mukailtiin työssä seuraavanlaisesti. Löydä-vaiheessa etsittiin asiakasymmärrystä laajalla otannalla, koska myös kohderyhmä oli laaja. Lisäksi toimeksiantajan tavoitteita ja asettamia reunaehtoja määriteltiin ensimmäisessä vaiheessa. Löydetyt asiat määriteltiin ymmärrykseksi luomalla asiakas-profiilit neljästä suomalaisille potentiaalisimmasta asiakasmaasta, Kiina, Japani, Saksa ja Iso-Britannia.
Määriteltyjen asioiden kautta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä ja kehitettiin aktiviteetit ja aikatauluehdotelma. Tuota-vaiheessa työ esiteltiin toimeksiantajalle, jonka ehdotusten perusteella tuotetta vielä kehitettiin.
Palvelumuotoilulla havaittujen tulosten perusteella, aktiviteeteista luotiin yksinkertaiset ja ensikertalaiselle sopivat. Erilaisia lajikokeiluja, suomalaiseen luontoon ja eräilemiseen tutustumista, eläimien kanssa toimimiseen tutustumista ja suomalaisen koulutukseen tutustumista.
Luonnon hyvinvointivaikutusten, sekä lasten ja nuorten luontosuhteen tehostaminen nähdään tässä vahvana vetovoimatekijänä ja tuotteen markkinoinnillisen etuna.
Kansainvälisyydellä ja leirikouluilla nähdään valtava potentiaali niin toimeksiantajan puolella, kuin muutenkin ulkomaalaisten Suomeen kohdistuvan matkailun kanssa. Tämän prosessin lopputulosten puitteissa tuotetta kehitetään vielä eteenpäin, koska tuotetta ei ole vielä käytännössä testailtu.