Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Kahvila Versoon
Lindberg, Jonna (2022)
Lindberg, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaalisen markkinoinnin suunnitelma toimeksiantajayritykselle, Helsingin Herttoniemessä sijaitsevalle Kahvila Versolle. Se aloitettiin alkuvuodesta 2022 ja valmistui toukokuussa 2022. Sen taustana on toimeksiantajayrityksen tarve tehokkaammalle ja suunnitelmallisemmalle markkinoinnille asiakasmäärien, tunnettuuden ja
myynnin kasvattamiseksi. Tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma digitaaliselle markkinoinnille sekä luoda ehdotuksia markkinointikanavista ja niiden sisällöistä sekä aikatauluttaa
markkinoinnin vuosikellon avulla eri toimenpiteitä markkinointikanavoittain.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalista markkinointia ja sen eri osa-alueita, kuten
eri markkinointikanavia ja markkinoinnin työkaluja. Tietoperustassa esitellään myös SOSTAC®-
markkinointimalli, jonka osa-alueet ovat nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma sekä seuranta ja hallinta. Tietoperusta pohjautuu monipuolisesti eri kotimaisista sekä kansainvälisistä lähteistä saatuun materiaaliin, kuten alan kirjallisuuteen, artikkeleihin
ja markkinointialan ammattilaisten blogeihin.
Työn toteutustapa on toiminnallinen, jonka tuloksena syntyi toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, joka on erillisenä liitteenä raportin päätteeksi. Toteutustavaksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, sillä sen avulla saatiin luotua kompakti, mutta selkeä ja kattava kuvaus yrityksen lähtökohdista, tavoitteista ja toimenpiteistä tavoitteisiin pääsyyn. Suunnitelman
toteutuksessa käytettiin tietoperustassa esiteltyä SOSTAC®-mallia ja muita työkaluja, kuten
markkinointimixiä, PESTED- ja SWOT-analyysejä. Luvussa 4 kerrotaan tarkemmin itse toimeksiantajayrityksestä ja avataan tuotoksen tekoprosessia. Opinnäytetyön pohdinta -luvussa käsitellään kirjoittajan omaa oppimista prosessin aikana, sekä jatkokehitysehdotuksia produktiin liittyen sekä toimeksiantajan markkinoinnin kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka on sellaisenaan
hyvä pohja toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen sekä antaa edellytyksiä tehokkaammalle ja tuottavammalle markkinoinnille. Tämän vuoksi tämä opinnäytetyö luo toimeksiantajayritykselle mahdollisuuksia kehittää toimintaansa sekä tuo uutta tietoa muun muassa nykytila-analyysin kohteiden kautta.
myynnin kasvattamiseksi. Tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma digitaaliselle markkinoinnille sekä luoda ehdotuksia markkinointikanavista ja niiden sisällöistä sekä aikatauluttaa
markkinoinnin vuosikellon avulla eri toimenpiteitä markkinointikanavoittain.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalista markkinointia ja sen eri osa-alueita, kuten
eri markkinointikanavia ja markkinoinnin työkaluja. Tietoperustassa esitellään myös SOSTAC®-
markkinointimalli, jonka osa-alueet ovat nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma sekä seuranta ja hallinta. Tietoperusta pohjautuu monipuolisesti eri kotimaisista sekä kansainvälisistä lähteistä saatuun materiaaliin, kuten alan kirjallisuuteen, artikkeleihin
ja markkinointialan ammattilaisten blogeihin.
Työn toteutustapa on toiminnallinen, jonka tuloksena syntyi toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, joka on erillisenä liitteenä raportin päätteeksi. Toteutustavaksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, sillä sen avulla saatiin luotua kompakti, mutta selkeä ja kattava kuvaus yrityksen lähtökohdista, tavoitteista ja toimenpiteistä tavoitteisiin pääsyyn. Suunnitelman
toteutuksessa käytettiin tietoperustassa esiteltyä SOSTAC®-mallia ja muita työkaluja, kuten
markkinointimixiä, PESTED- ja SWOT-analyysejä. Luvussa 4 kerrotaan tarkemmin itse toimeksiantajayrityksestä ja avataan tuotoksen tekoprosessia. Opinnäytetyön pohdinta -luvussa käsitellään kirjoittajan omaa oppimista prosessin aikana, sekä jatkokehitysehdotuksia produktiin liittyen sekä toimeksiantajan markkinoinnin kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka on sellaisenaan
hyvä pohja toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen sekä antaa edellytyksiä tehokkaammalle ja tuottavammalle markkinoinnille. Tämän vuoksi tämä opinnäytetyö luo toimeksiantajayritykselle mahdollisuuksia kehittää toimintaansa sekä tuo uutta tietoa muun muassa nykytila-analyysin kohteiden kautta.