Herätteellinen myymäläsuunnittelu ja esillepanot päivittäistavarakaupassa
Lampinen, Peter (2022)
Lampinen, Peter
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615985
Tiivistelmä
Kilpailu vähittäiskaupassa on jatkuvaa ja uuden luvun siihen on tuonut nyt myös verkkokauppa. Kivijalkamyymälöiden on mietittävä erilaisia ratkaisuita tuottaakseen niin erityisen ostokokemuksen, että asiakas on valmis siellä asioimaan. Sama trendi on nähtävissä kaikessa kaupan käynnissä, mutta tämä opinnäytetyö keskittyy päivittäistavarakauppoihin ja niiden tilanteeseen. Työn tavoitteena oli selvittää, että mistä asiakaskokemus ja ostopäätös pt-kaupassa koostuu ja kuinka myymäläsuunnittelun keinoin niihin koitetaan vaikuttaa. Lisäksi selvitettiin, mitä myymäläsuunnittelussa sekä yksittäisissä esillepanoratkaisuissa tulisi huomioida. Toimeksiantajayrityksenä toimi Pirkanmaan Osuuskauppa. Toimeksiantajayrityksellä on vähittäiskaupan toimintaa Pirkanmaalla 21 kunnan alueella yli 110 toimipaikassa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu aihetta tukevasta tietokirjallisuudesta sekä ajankohtaisista verkkolähteistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkkausta, jota hyödyntämällä kerättiin havaintoja ja vinkkejä myymäläsuunnittelun sekä esillepanojen ratkaisuista. Kerätty aineisto käytiin sisällönanalyysin keinoin läpi ja tehdyt havainnot kirjattiin yhteenvetotaulukkoon ylös. Lopuksi yhteenvetotaulukko käytiin kuvien kanssa läpi.
Tuloksissa havaittiin, että ruokakaupoissa on herätty tietynlaisen elämyksellisyyden tarpeeseen ja sen eteen on jo tehty asioita. Asiakaskokemus syntyy kokonaisvaltaisesta polusta ja sen kosketuspisteistä. Myymälässä asiointi on yksi osa tätä polkua ja siihen voidaan vaikuttaa esimerkiksi myymäläsuunnittelulla. Ostopäätökseen voidaan vaikuttaa esillepanojen ja niiden visuaalisuuden sekä mainonnan kautta. Kaikkia näitä elementtejä oli havaittavissa havainnointikohteissa ja niitä olivat muun muassa käytetyt materiaalit sekä kalusteet, erilaiset koriste- ja sisustusesineet, valaisimet, teemojen tai sesonkien mukaiset esillepanot sekä shop-in-shop-konseptit.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä kauppojen herätteellisyyttä kehittäessä. Vaikka aineisto on kerätty pt-kauppoja silmällä pitäen, voidaan tuloksia soveltaa myös muussa vähittäiskaupassa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu aihetta tukevasta tietokirjallisuudesta sekä ajankohtaisista verkkolähteistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkkausta, jota hyödyntämällä kerättiin havaintoja ja vinkkejä myymäläsuunnittelun sekä esillepanojen ratkaisuista. Kerätty aineisto käytiin sisällönanalyysin keinoin läpi ja tehdyt havainnot kirjattiin yhteenvetotaulukkoon ylös. Lopuksi yhteenvetotaulukko käytiin kuvien kanssa läpi.
Tuloksissa havaittiin, että ruokakaupoissa on herätty tietynlaisen elämyksellisyyden tarpeeseen ja sen eteen on jo tehty asioita. Asiakaskokemus syntyy kokonaisvaltaisesta polusta ja sen kosketuspisteistä. Myymälässä asiointi on yksi osa tätä polkua ja siihen voidaan vaikuttaa esimerkiksi myymäläsuunnittelulla. Ostopäätökseen voidaan vaikuttaa esillepanojen ja niiden visuaalisuuden sekä mainonnan kautta. Kaikkia näitä elementtejä oli havaittavissa havainnointikohteissa ja niitä olivat muun muassa käytetyt materiaalit sekä kalusteet, erilaiset koriste- ja sisustusesineet, valaisimet, teemojen tai sesonkien mukaiset esillepanot sekä shop-in-shop-konseptit.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä kauppojen herätteellisyyttä kehittäessä. Vaikka aineisto on kerätty pt-kauppoja silmällä pitäen, voidaan tuloksia soveltaa myös muussa vähittäiskaupassa.