Ajoneuvotesteritilanteen kartoitus sekä strategian luominen Millog:lle
Laurila, Joni (2022)
Laurila, Joni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716029
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Millog:n tilanne ajoneuvojen testauslaitteiden osalta ja markkinoilta löytyvien mahdollisten uusien vaihtoehtojen tilanne. Kartoituksen perusteella luotiin alustavaa testeristrategiaa Millog:lle. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös ajoneuvotestereiden yhteiskäytön, koulutuksen ja hankintojen yhteistyömahdollisuutta puolustusvoimien kanssa.
Testerien kartoitus suoritettiin tutkimalla Millog:n tietokantaa eri korjaamoiden testauslaitteiden osalta ja keräämällä tiedot sekä kysymällä kunkin korjaamon korjaamopäälliköltä tilannetta. Näin saatiin mahdollisimman kattava kuvaus tämän hetken tilanteesta ajoneuvotestereiden osalta kullakin korjaamolla ja näin ollen luotua riittävän hyvä yleiskuva tilanteesta myös ajoneuvotyypeittäin opinnäytetyössä. Tämän lisäksi kartoitettiin markkinoilta löytyviä vaihtoehtoja jo olemassa olevien testereiden myötä ja pyrittiin luomaan hyvä pohja tulevaisuutta varten.
Kartoituksessa saatiin selville noin 80:tä erilaista ajoneuvotesteriä, joita Mil-log:lta löytyy laajan huollettavan ajoneuvokannan vuoksi. Testauslaitteet jaoteltiin ajoneuvotyypeittäin sekä lisäksi yleiseen taulukkoon, joita ovat useampiin ajoneuvotyyppeihin soveltuvat ajoneuvotesterit. Uusia testereitä kartoitettiin testauslaitteiden osalta jarrutestaukseen, pyöränsuuntaukseen, pakokaasupäästöihin, diagnostiikkaan, ADAS-järjestelmiin. Opinnäytetyössä todetaan, että näi-den testereiden lisäksi tarvitaan muita testereitä yleisempiä testauksia varten, kuten Webastolle oma testeri. Myös vikakoodien tulkintaan tarvitaan vikakoodien selitteet, ajoneuvokohtaiset korjaamokäsikirjat sekä lisäksi etsittiin muutamia mahdollisia koulutusvaihtoehtoja. Nämä siksi, että yksin testeri ei ratkaise ongelmaa. Ajoneuvotestereitä tulee osata käyttää oikein ja tietää, kuinka vika korjataan sekä mikä sen voi aiheuttaa, ettei vika uusiudu esimerkiksi pian uudestaan.
Tulokset osoittivat, että Millog:lla on suuri määrä erilaisia testauslaitteita ajoneuvojen korjaamotoimintaan liittyen. Tuloksia voidaan hyödyntää pohdittaessa markkinoilta löytyvien testauslaitteiden myötä korjaamoiden testauslaitteistojen yhtenäistämistä. Näin voidaan saavuttaa yhtenäinen osaaminen toimipaikasta riippumatta. Kehittämisehdotuksena on yhtenäistää siis korjaamoiden testauslaitekantaa, parantaa testauslaitteiden tietoja yhteisessä tietokannassa sekä lisätä yhteistyötä puolustusvoimien kanssa.
Testerien kartoitus suoritettiin tutkimalla Millog:n tietokantaa eri korjaamoiden testauslaitteiden osalta ja keräämällä tiedot sekä kysymällä kunkin korjaamon korjaamopäälliköltä tilannetta. Näin saatiin mahdollisimman kattava kuvaus tämän hetken tilanteesta ajoneuvotestereiden osalta kullakin korjaamolla ja näin ollen luotua riittävän hyvä yleiskuva tilanteesta myös ajoneuvotyypeittäin opinnäytetyössä. Tämän lisäksi kartoitettiin markkinoilta löytyviä vaihtoehtoja jo olemassa olevien testereiden myötä ja pyrittiin luomaan hyvä pohja tulevaisuutta varten.
Kartoituksessa saatiin selville noin 80:tä erilaista ajoneuvotesteriä, joita Mil-log:lta löytyy laajan huollettavan ajoneuvokannan vuoksi. Testauslaitteet jaoteltiin ajoneuvotyypeittäin sekä lisäksi yleiseen taulukkoon, joita ovat useampiin ajoneuvotyyppeihin soveltuvat ajoneuvotesterit. Uusia testereitä kartoitettiin testauslaitteiden osalta jarrutestaukseen, pyöränsuuntaukseen, pakokaasupäästöihin, diagnostiikkaan, ADAS-järjestelmiin. Opinnäytetyössä todetaan, että näi-den testereiden lisäksi tarvitaan muita testereitä yleisempiä testauksia varten, kuten Webastolle oma testeri. Myös vikakoodien tulkintaan tarvitaan vikakoodien selitteet, ajoneuvokohtaiset korjaamokäsikirjat sekä lisäksi etsittiin muutamia mahdollisia koulutusvaihtoehtoja. Nämä siksi, että yksin testeri ei ratkaise ongelmaa. Ajoneuvotestereitä tulee osata käyttää oikein ja tietää, kuinka vika korjataan sekä mikä sen voi aiheuttaa, ettei vika uusiudu esimerkiksi pian uudestaan.
Tulokset osoittivat, että Millog:lla on suuri määrä erilaisia testauslaitteita ajoneuvojen korjaamotoimintaan liittyen. Tuloksia voidaan hyödyntää pohdittaessa markkinoilta löytyvien testauslaitteiden myötä korjaamoiden testauslaitteistojen yhtenäistämistä. Näin voidaan saavuttaa yhtenäinen osaaminen toimipaikasta riippumatta. Kehittämisehdotuksena on yhtenäistää siis korjaamoiden testauslaitekantaa, parantaa testauslaitteiden tietoja yhteisessä tietokannassa sekä lisätä yhteistyötä puolustusvoimien kanssa.