How to Make the Benefits of S&OP Visible for Sales?
Rask, Natalia (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716059
Tiivistelmä
Kysynnän ja tarjonnan tasapainottaminen on elintärkeää yrityksille ja organisaatioille, jotta bisnes pysyy tuottavana. Toimivan sales and operations planning- prosessin (S&OP) luominen on ratkaisu tähän tehtävään.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli löytää käytettäviä kehitysideoita Sulzer Pumps Finland Oy:n S&OP- prosessi SILOPin kehittämiseen, selvittää miten myyntiedustajat näkevät SILOPin hyödyt, sekä löytää toimintojen ja raportoinnin kompastuskivet, jotka tekevät työstä hankalaa ja epämotivoivaa.
Opinnäytetyön teoreettinen osa selvitti S&OP-prosessin teorian, sen vaiheet, sekä tekijöitä onnistuneeseen prosessiin. Tutkimus yhdisti S&OP-prosessin ja asiakkuudenhallinnan ja sen takia asiakkuudenhallinta käytiin läpi ja markkinoiden johtavat ja asiakkuudenhallintajärjestelmät esiteltiin. Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmetodein ja tutkimus toteutettiin kyselyn avulla.
Tutkimus osoitti, että myyntiedustajat eivät näe prosessin hyötyjä. Kyselyn perusteella löytyi kehitysidea SILOPin yhdistämisestä Sulzerin käytössä olevaan asiakkuudenhallintajär-jestelmään.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli löytää käytettäviä kehitysideoita Sulzer Pumps Finland Oy:n S&OP- prosessi SILOPin kehittämiseen, selvittää miten myyntiedustajat näkevät SILOPin hyödyt, sekä löytää toimintojen ja raportoinnin kompastuskivet, jotka tekevät työstä hankalaa ja epämotivoivaa.
Opinnäytetyön teoreettinen osa selvitti S&OP-prosessin teorian, sen vaiheet, sekä tekijöitä onnistuneeseen prosessiin. Tutkimus yhdisti S&OP-prosessin ja asiakkuudenhallinnan ja sen takia asiakkuudenhallinta käytiin läpi ja markkinoiden johtavat ja asiakkuudenhallintajärjestelmät esiteltiin. Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmetodein ja tutkimus toteutettiin kyselyn avulla.
Tutkimus osoitti, että myyntiedustajat eivät näe prosessin hyötyjä. Kyselyn perusteella löytyi kehitysidea SILOPin yhdistämisestä Sulzerin käytössä olevaan asiakkuudenhallintajär-jestelmään.