Soita se värein : visuaalinen tapa oppia musiikin hahmottamista
Sjölund, Signe (2022)
Sjölund, Signe
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716049
Tiivistelmä
Kehittämishanketyöni tavoitteena on tuoda musiikin hahmottamista oppiaineena lähemmäs käytäntöä ja tarjota sen opiskelusta tukea soitonopiskeluun sekä jakaa ajatuksiani ja ideoita siitä, miten iloa ja mielekkyyttä voisi saada opetukseen lisää. Tuon esille tapoja missä käytäntö ja teoria yhdistyvät ja jokaisen oppilaan tarpeet musiikin opiskelussa otetaan huomioon. Työssäni keskityn värien kautta opettamiseen. Omien kokemusteni kautta haluan nostaa esille yhteistyön merkityksen soitonopettajien, musiikinteorian ryhmäaineopettajien sekä lasten huoltajien välillä, jotta yhteys aineiden välillä selkeytyy. Kiinnitän huomiota opettajien välisen kommunikoinnin tärkeyteen, jolloin osataan tukea oppimista päästään parempiin oppimistuloksiin. Esittelen opetustyöni kautta mielekkäiksi havaittuja tapoja oppia musiikinteoriaa ja myös teorian yhdistämistä käytäntöön sekä soitonopiskeluun. Tavoitteena on tuoda esille värien kautta oppimisen helppous ja siitä luonnollinen siirtyminen normaaliin nuottikirjoitukseen. Käyn läpi opetussuunnitelmaa musiikkiin liittyviltä osin. Näiden pohjalta pohdin tarvetta tämän tyyppiselle työskentelylle.
Työtäni voi käyttää pedagogisena työkaluna tukemaan omaa työskentelyä opiskeltaessa musiikipedagogiksi tai lisämateriaaliksi musiikkipedagogina toimiessa. Opetustyössäni käyttämä opetustapa liittyy vahvasti oman työpaikkani ja opetushallituksen viimeisimmän opetussuunnitelman perusteisiin. Työn pyrkimyksenä on tarjota välineitä, jolla syventää entistä enemmän oppilaitoksen sisäistä vuoropuhelua opettajien, oppilaiden ja huoltajien välillä, sekä lisätä mahdollisuuksia yhä mielekkäämpään ja tekemisen kautta tapahtuvaan oppijalähtöiseen oppimiseen.
Työtäni voi käyttää pedagogisena työkaluna tukemaan omaa työskentelyä opiskeltaessa musiikipedagogiksi tai lisämateriaaliksi musiikkipedagogina toimiessa. Opetustyössäni käyttämä opetustapa liittyy vahvasti oman työpaikkani ja opetushallituksen viimeisimmän opetussuunnitelman perusteisiin. Työn pyrkimyksenä on tarjota välineitä, jolla syventää entistä enemmän oppilaitoksen sisäistä vuoropuhelua opettajien, oppilaiden ja huoltajien välillä, sekä lisätä mahdollisuuksia yhä mielekkäämpään ja tekemisen kautta tapahtuvaan oppijalähtöiseen oppimiseen.