Henkistä hyvinvointia opiskeluun nettipalvelun avulla : lukiolaisille suunnatun palvelukokonaisuuden kehitys, suuntaviivat ja ansaintamallit
Salomaa, Mika (2022)
Salomaa, Mika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716146
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda suunnitelma lukiolaisten henkistä hyvinvointia vahvistavasta palvelukokonaisuudesta, etsiä sopivinta ansaintamallia palvelulle ja kartoittaa lukiolaisten ajatuksia siitä, millainen palvelu hyödyttäisi heitä kaikkein eniten. Kehittämistyön tuloksena syntynyt suunnitelma sisältää suuntaviivat palvelulle, palvelulupauksen asiakkaalle sekä kuvauksen palvelun tärkeimmistä sisältöalueista ja -painotuksista.
Päätutkimuskysymykseni on: millainen olisi lukiolaisia kiinnostava ja hyödyttävä, opiskeluun liittyvää henkistä hyvinvointia tukeva palvelu, jolla olisi myös liiketoiminnallista potentiaalia.
Päästäkseni tavoitteeseen tutkin kysely- ja haastattelututkimuksen avulla aluksi, missä määrin lukiolaisilla on tarvetta ja kiinnostusta henkistä hyvinvointia opiskelussa vahvistavaan nettipalveluun. Tämän jälkeen selvitin, millaisen sisällön he kokevat palvelussa kaikkein hyödyllisimmäksi. Tarkastelin myös sitä, miten lukiolaiset kokevat palvelun maksullisuuden ja kuinka paljon he olisivat palvelun käytöstä valmiita maksamaan. Tutkimukseni tulosten ja lähdeaineiston perusteella arvioin sopivaa hintaa palvelun käytölle, sekä vertailin ansaintamalleja, joita palvelussa voisi ja kannattaisi hyödyntää.
Tutkimukseni mukaan henkistä hyvinvointia opiskeluun tarjoavalle palvelulle on kova tarve. Yli kolmannes kyselytutkimukseeni vastanneista kokee opiskeluun liittyvän henkisen hyvinvointinsa huonoksi ja joka kymmenes erittäin huonoksi. Yli puolet kyselytutkimukseen osallistuneista haluaisi kehittää tai parantaa henkistä hyvinvointiaan. Runsas kolmannes vastaajista haluaisi tehdä sen netissä tarjottavan palvelun avulla.
Palvelun tärkein menestystekijä on sen tarjoama merkityksellinen ja hyödyllinen sisältö. Sisältöjen täytyy olla selkeitä, helppolukuisia ja kiteytettyjä, ja ne tulee kohdentaa ja räätälöidä kohderyhmälleen lukiolaisille.
Palvelun maksullisuudella ja käyttömaksun suuruudella on lähes jokaiselle lukiolaiselle iso merkitys. Palvelua kannattaa tarjota kohderyhmälle sekä kerta- että kuukausimaksulla. Liian suuri käyttömaksu karkottaa käyttäjät, mutta hyvistä tuloksista ollaan myös valmiita maksamaan. The purpose of this study was to create a plan for a service package strengthening the mental wellbeing of upper secondary school students, look for the most suitable earnings model for the service, and investigate the views of the students on what kinds of service they would find most beneficial. The plan that resulted from the development work includes guidelines for the service, a service pledge for the client, and a description of the most important content areas and their focuses.
My main research question was: what kind of a service related to studies and supporting mental wellbeing would be interesting and useful for upper secondary students and also have business potential?
To find an answer to this question, I used the survey and interview study method to initially examine the extent to which upper secondary school students have a need for and interest in an online service that strengthens their mental wellbeing. Subsequently, I examined what kind of content they would find most beneficial in the service. I also explored how upper secondary school students feel about the fact that the service is subject to a charge and how much they would be willing to pay for the service. Based on the results and the source materials, I aimed to determine an appropriate price for accessing the service and considered the earnings models that could be and should be applied.
According to my study, there is great need for a service that promotes mental wellbeing during studies. More than a third of the respondents to my survey rated their mental wellbeing related to studies as poor, and one tenth as very poor. More than half of the respondents wished to develop or improve their mental wellbeing. More than a third of the respondents would like to do so with an online service.
The most important success factor for the service is the meaningful and useful content it offers. The content must be clear, easy to read and succinct, and it must be aimed and tailored to the target group, upper secondary school students.
The fact that the service would be subject to payment and the amount charged had a major significance to nearly all upper secondary school students. The service should be offered to the target group based on a one-off and monthly payment scheme. While an excessive charge will put off potential users, many are also willing to pay for good results.
Päätutkimuskysymykseni on: millainen olisi lukiolaisia kiinnostava ja hyödyttävä, opiskeluun liittyvää henkistä hyvinvointia tukeva palvelu, jolla olisi myös liiketoiminnallista potentiaalia.
Päästäkseni tavoitteeseen tutkin kysely- ja haastattelututkimuksen avulla aluksi, missä määrin lukiolaisilla on tarvetta ja kiinnostusta henkistä hyvinvointia opiskelussa vahvistavaan nettipalveluun. Tämän jälkeen selvitin, millaisen sisällön he kokevat palvelussa kaikkein hyödyllisimmäksi. Tarkastelin myös sitä, miten lukiolaiset kokevat palvelun maksullisuuden ja kuinka paljon he olisivat palvelun käytöstä valmiita maksamaan. Tutkimukseni tulosten ja lähdeaineiston perusteella arvioin sopivaa hintaa palvelun käytölle, sekä vertailin ansaintamalleja, joita palvelussa voisi ja kannattaisi hyödyntää.
Tutkimukseni mukaan henkistä hyvinvointia opiskeluun tarjoavalle palvelulle on kova tarve. Yli kolmannes kyselytutkimukseeni vastanneista kokee opiskeluun liittyvän henkisen hyvinvointinsa huonoksi ja joka kymmenes erittäin huonoksi. Yli puolet kyselytutkimukseen osallistuneista haluaisi kehittää tai parantaa henkistä hyvinvointiaan. Runsas kolmannes vastaajista haluaisi tehdä sen netissä tarjottavan palvelun avulla.
Palvelun tärkein menestystekijä on sen tarjoama merkityksellinen ja hyödyllinen sisältö. Sisältöjen täytyy olla selkeitä, helppolukuisia ja kiteytettyjä, ja ne tulee kohdentaa ja räätälöidä kohderyhmälleen lukiolaisille.
Palvelun maksullisuudella ja käyttömaksun suuruudella on lähes jokaiselle lukiolaiselle iso merkitys. Palvelua kannattaa tarjota kohderyhmälle sekä kerta- että kuukausimaksulla. Liian suuri käyttömaksu karkottaa käyttäjät, mutta hyvistä tuloksista ollaan myös valmiita maksamaan.
My main research question was: what kind of a service related to studies and supporting mental wellbeing would be interesting and useful for upper secondary students and also have business potential?
To find an answer to this question, I used the survey and interview study method to initially examine the extent to which upper secondary school students have a need for and interest in an online service that strengthens their mental wellbeing. Subsequently, I examined what kind of content they would find most beneficial in the service. I also explored how upper secondary school students feel about the fact that the service is subject to a charge and how much they would be willing to pay for the service. Based on the results and the source materials, I aimed to determine an appropriate price for accessing the service and considered the earnings models that could be and should be applied.
According to my study, there is great need for a service that promotes mental wellbeing during studies. More than a third of the respondents to my survey rated their mental wellbeing related to studies as poor, and one tenth as very poor. More than half of the respondents wished to develop or improve their mental wellbeing. More than a third of the respondents would like to do so with an online service.
The most important success factor for the service is the meaningful and useful content it offers. The content must be clear, easy to read and succinct, and it must be aimed and tailored to the target group, upper secondary school students.
The fact that the service would be subject to payment and the amount charged had a major significance to nearly all upper secondary school students. The service should be offered to the target group based on a one-off and monthly payment scheme. While an excessive charge will put off potential users, many are also willing to pay for good results.