Nuorisotyö yläkoulussa: moniammatillisen yhteistyön ja koulussa tehtävän nuorisotyön kehittäminen vuosikellon avulla
Pääkkö, Piia (2022)
Pääkkö, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716192
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Suonenjoen kaupungin nuorisopalveluille koulussa tehtävän nuorisotyön kehittämiseen. Opinnäytetyön kehittämisprosessi toteutettiin työyhteisölähtöisen prosessikehittämisen otteella, jossa kehittämisen foorumeina olivat kysely, moniammatillinen tiimi, oppimiskahvilatyöskentely ja yhtenäiskoulun henkilöstön yhteissuunnittelupalaverit.
Kehittämisprosessi rajattiin koskemaan yhtenäiskoulun yläkoulua. Koulussa tehtävä nuorisotyö ilmiönä koettiin ajankohtaiseksi oppivelvollisuusiän lakimuutoksen ja paikkakunnalla nuorisopalveluissa tapahtuneiden rakenne- sekä resurssimuutosten vuoksi. Nuorisopalveluiden ja koulun yhteistyön kehittämisen lisäksi konkreettisena tavoitteena oli luoda moniammatillisesti vuosikello koulussa tehtävään nuorisotyöhön.
Työyhteisölähtöisen prosessikehittämisen menetelminä vuosikellon rakentamisessa käytettiin kyselyä nuorille, oppimiskahvilaa (learning cafe) ja moniammatillisen tiimin palavereita. Kyselyllä kartoitettiin nuorten toiveita ja ajatuksia jo toimivista käytänteistä, joiden avulla oppimiskahvilatyöskentelyä teemoitettiin. Oppimiskahvilan tavoitteena oli kehittämisen kannalta pitää foorumi, jossa kaikilla on mahdollisuus osallistua kehittämisprosessiin. Vuosikello rakennettiin näiden pohjalta ja sitä arvioitiin reflektiivisesti ydintiimissä. Vuosikellopohjan valmistuttua se käsiteltiin nuorisopalveluiden ja yläkoulun henkilökunnan kanssa. Vuosikelloa arvioitiin keskustelemalla aiheiden ajankohdista ja niiden realistisesta toteutusmahdollisuudesta sekä yhteydestä opetussuunnitelmaan.
Tuotosta tarvitsevat nuorisopalveluiden ja yhtenäiskoulun ammattilaiset koulussa tehtävän nuorisotyön toteuttamisen ja arvioinnin tueksi. Yhteisillä toimintamalleilla on mahdollista estää päällekkäistä työtä ja tehostaa ajankäyttöä. Toimintoja arvioidaan reflektiivisesti ja kehitetään moniammatillisessa ryhmässä, joka jatkoi kehittämistyön jälkeen yhteistyötä. Vuosikelloa käytetään koulussa tehtävän nuorisotyön seuraavan lukuvuoden suunnittelussa. Vuosikello on suoraan hyödynnettävissä muihin yläkouluihin moniammatillisen yhteistyön kehittämisen pohjalle. Sitä voi hyödyntää myös opetussuunnitelman monialaisten kokonaisuuksien suunnittelussa.
Kehittämisprosessi rajattiin koskemaan yhtenäiskoulun yläkoulua. Koulussa tehtävä nuorisotyö ilmiönä koettiin ajankohtaiseksi oppivelvollisuusiän lakimuutoksen ja paikkakunnalla nuorisopalveluissa tapahtuneiden rakenne- sekä resurssimuutosten vuoksi. Nuorisopalveluiden ja koulun yhteistyön kehittämisen lisäksi konkreettisena tavoitteena oli luoda moniammatillisesti vuosikello koulussa tehtävään nuorisotyöhön.
Työyhteisölähtöisen prosessikehittämisen menetelminä vuosikellon rakentamisessa käytettiin kyselyä nuorille, oppimiskahvilaa (learning cafe) ja moniammatillisen tiimin palavereita. Kyselyllä kartoitettiin nuorten toiveita ja ajatuksia jo toimivista käytänteistä, joiden avulla oppimiskahvilatyöskentelyä teemoitettiin. Oppimiskahvilan tavoitteena oli kehittämisen kannalta pitää foorumi, jossa kaikilla on mahdollisuus osallistua kehittämisprosessiin. Vuosikello rakennettiin näiden pohjalta ja sitä arvioitiin reflektiivisesti ydintiimissä. Vuosikellopohjan valmistuttua se käsiteltiin nuorisopalveluiden ja yläkoulun henkilökunnan kanssa. Vuosikelloa arvioitiin keskustelemalla aiheiden ajankohdista ja niiden realistisesta toteutusmahdollisuudesta sekä yhteydestä opetussuunnitelmaan.
Tuotosta tarvitsevat nuorisopalveluiden ja yhtenäiskoulun ammattilaiset koulussa tehtävän nuorisotyön toteuttamisen ja arvioinnin tueksi. Yhteisillä toimintamalleilla on mahdollista estää päällekkäistä työtä ja tehostaa ajankäyttöä. Toimintoja arvioidaan reflektiivisesti ja kehitetään moniammatillisessa ryhmässä, joka jatkoi kehittämistyön jälkeen yhteistyötä. Vuosikelloa käytetään koulussa tehtävän nuorisotyön seuraavan lukuvuoden suunnittelussa. Vuosikello on suoraan hyödynnettävissä muihin yläkouluihin moniammatillisen yhteistyön kehittämisen pohjalle. Sitä voi hyödyntää myös opetussuunnitelman monialaisten kokonaisuuksien suunnittelussa.