Kunskapskriser och stärkande processer : en studie av musikpedagogiska praktiker från ett normkritiskt perspektiv
Hjerpe, Linnéa (2022)
Hjerpe, Linnéa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716189
Tiivistelmä
Detta arbete ämnade utröna i vilken mån samt med vilka utgångspunkter, förhållningssätt och metoder musikpedagoger bedriver praktiker som främjar jämställdhets- och inkluderingsarbete, med syftet att bredda möjligheterna till mer normkreativa musikpedagogiska praktiker, samt att bidra till ökad kunskap om jämställdhets- och förändringsarbete. Studien gjordes med en hermeneutisk forskningsansats och genomfördes genom litteraturstudie samt semi-strukturerade kvalitativa intervjuer med fem pedagoger.
Begreppet ”Normkritisk pedagogik” myntades i Sverige på 2010-talet och beskriver en gren av kritisk pedagogik som grundar sig på kritisk och feministisk teori samt intersektionella perspektiv. Den normkritiska pedagogiken lyfter upp sociala och kontextbundna perspektiv på undervisning och syftar till att belysa och utmana maktstrukturer som förtrycker och begränsar. Genom reflektion och omprövning av givna sanningar kan normkreativa praktiker främja skapandet av inkluderande undervisningsrum och i förlängningen bidra till samhällelig och social utveckling.
Undersökningens resultat visar att pedagogerna i olika grad innehar förhållningssätt och bedriver praktiker som kan jämföras med normkritiska perspektiv och förhållningssätt, vilka kan exemplifieras genom förmåga till reflektion, känsla av socialt ansvar, emotionell kompetens och engagerad pedagogik. Det framgick ändå att utbudet på undervisning som tangerar jämställdhets- och inkluderingsfrågor på högskolenivå har varit litet, och saknades till viss del helt i några pedagogers utbildning. I resultaten framkommer även aspekter som försvårar eller rentav hindrar möjligheterna att bedriva normkreativa praktiker, såsom tidspress, resursbrist, konformitet och avsaknad av diskussion och stöd i kollegiet. This thesis was intended to determine to what extent and with what points of departure, approaches and methods music educators conduct practices that promote gender equality and inclusion, with the aim of broadening the opportunities for more norm-creative music pedagogical practices, and to contribute to increased knowledge about gender equality and change processes. The study was conducted with a hermeneutic research approach and was conducted through literature study and semi-structured qualitative interviews with five pedagogues.
The term "Norm-critical pedagogy" was coined in Sweden in the 2010’s and describes a branch of critical pedagogy that is based on critical and feminist theory and intersectional perspectives. The norm-critical pedagogy highlights social and context-bound perspectives on teaching and aims to illuminate and challenge power structures that oppress and limit. Through reflection and reconsideration of given truths, norm-creative practitioners can promote the creation of inclusive teaching spaces and, in the long run, contribute to civil and social development.
The interview results show that educators to varying degrees have attitudes and conduct practices that can be compared with norm-critical perspectives and attitudes, which can be exemplified through the ability to reflect, sense of social responsibility, emotional competence, and a committed pedagogy. It was nevertheless clear that education that touches on gender equality and inclusion issues at the university level has not been readily available, and was to some extent completely lacking in the education of some educators. The results also show aspects that make it difficult or even hinder the opportunities to pursue norm-creative practices, such as time pressure, lack of resources, conformity and lack of discussion and support in the college.
Begreppet ”Normkritisk pedagogik” myntades i Sverige på 2010-talet och beskriver en gren av kritisk pedagogik som grundar sig på kritisk och feministisk teori samt intersektionella perspektiv. Den normkritiska pedagogiken lyfter upp sociala och kontextbundna perspektiv på undervisning och syftar till att belysa och utmana maktstrukturer som förtrycker och begränsar. Genom reflektion och omprövning av givna sanningar kan normkreativa praktiker främja skapandet av inkluderande undervisningsrum och i förlängningen bidra till samhällelig och social utveckling.
Undersökningens resultat visar att pedagogerna i olika grad innehar förhållningssätt och bedriver praktiker som kan jämföras med normkritiska perspektiv och förhållningssätt, vilka kan exemplifieras genom förmåga till reflektion, känsla av socialt ansvar, emotionell kompetens och engagerad pedagogik. Det framgick ändå att utbudet på undervisning som tangerar jämställdhets- och inkluderingsfrågor på högskolenivå har varit litet, och saknades till viss del helt i några pedagogers utbildning. I resultaten framkommer även aspekter som försvårar eller rentav hindrar möjligheterna att bedriva normkreativa praktiker, såsom tidspress, resursbrist, konformitet och avsaknad av diskussion och stöd i kollegiet.
The term "Norm-critical pedagogy" was coined in Sweden in the 2010’s and describes a branch of critical pedagogy that is based on critical and feminist theory and intersectional perspectives. The norm-critical pedagogy highlights social and context-bound perspectives on teaching and aims to illuminate and challenge power structures that oppress and limit. Through reflection and reconsideration of given truths, norm-creative practitioners can promote the creation of inclusive teaching spaces and, in the long run, contribute to civil and social development.
The interview results show that educators to varying degrees have attitudes and conduct practices that can be compared with norm-critical perspectives and attitudes, which can be exemplified through the ability to reflect, sense of social responsibility, emotional competence, and a committed pedagogy. It was nevertheless clear that education that touches on gender equality and inclusion issues at the university level has not been readily available, and was to some extent completely lacking in the education of some educators. The results also show aspects that make it difficult or even hinder the opportunities to pursue norm-creative practices, such as time pressure, lack of resources, conformity and lack of discussion and support in the college.