Vegaaniset ruokamatkailutuotteet Suomessa
Pavloff, Hilla (2022)
Pavloff, Hilla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716369
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana on tunnistettu, että vegaanisten vaihtoehtojen merkitys matkailussa kasvaa. Kuitenkin siihen, missä määrin ja millaisia erilaisia vegaaniystävällisiä matkailun tuotteita tällä hetkellä on olemassa, ei ole toistaiseksi tutkimuksissa suuremmin kohdistettu huomiota.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, millaista vegaanista tarjontaa ruokamatkailutoimijoilla Suomessa on. Koettiin tärkeäksi myös määritellä vegaanimatkailu käsitteenä olemassa olevia tutkimuksia hyödyntäen. Sen lisäksi, että selvitettiin, millaisia vegaanisia ruokamatkailutuotteita Suomesta löytyy, määriteltiin myös, mitkä kohteista sopivat parhaiten vegaaneille ja veganismista kiinnostuneille matkailijoille.
Tutkittavat ruokamatkailutoimijat etsittiin Suomen ruokamatkailustrategian tuotesuositusten ja -mainintojen pohjalta, ja heihin otettiin yhteyttä sähköpostitse. Lopulta yhteensä 65 toimijaa vastasi sähköiseen kyselylomakkeeseen, jonka vastausaika oli kolme viikkoa helmikuussa 2022. Jotta tietoa saatiin riittävän monipuolisesti, koostui kyselylomake niin strukturoiduista, valmiit vastausvaihtoehdot sisältävistä kuin avoimesti vastattavista kysymyksistä. Näin ollen hyödynnettiin niin laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää, joka näkyi myös vastauksia analysoidessa. Numeerinen tieto analysoitiin tällöin käyttäen apuna keskilukuja ja vastaavasti laadullista dataa analysoitiin sisällönanalyysin metodein.
Veganismin ja matkailun yhteyttä tutkivien opinnäytetöiden sekä tutkimukseen osallistuneiden toimijoiden näkemysten pohjalta selvisi, että vegaanimatkailu liitetään vahvasti ympäristölliseen vastuullisuuteen ja eettisyyteen, jossa matkailijat ovat vegaaneja tai veganismista kiinnostuneita henkilöitä. Vegaanisuus nähdään matkailualalla mahdollisuutena erottua muista matkailutoimijoista, mutta sen koetaan olevan tällä hetkellä toistaiseksi pieni markkinarako. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista ruokamatkailutoimijoista tarjoaa kasvipohjaisia vaihtoehtoja, ja toimijoita, jotka eivät tarjoa mitään vegaanista oli tutkittavien joukossa ainoastaan neljä. Ruokamatkailutoimijoista seitsemän täytti vegaaniystävällisen matkakohteen kriteeristön. Tutkimuksen tarjoamaa katsausta vegaanimatkailuun sekä tarkemmin vegaaniseen ruokamatkailuun Suomessa voivat hyödyntää esimerkiksi veganismista kiinnostuneet ruokamatkailijat itse tai matkailun toimijat, jotka pyrkivät tuottamaan palveluita myös vegaaniasiakkaille. The need for more customization amongst tourism products has been recognized and as a result, tourism services and products marketed towards vegans have appeared in the market. However, the variety and number of tourism products for vegans has not yet been widely researched.
The research focused on Finnish food tourism field from the perspective of vegan and vegan-curious travelers. Research was done to find out the type of vegan food tourism products there are in Finland. In addition, it was further fielded out which of the participated food tourism operators would best suit for the needs of vegan or vegan-curious tourists. Part of the research was dedicated to defining vegan tourism as its own concept.
Food tourism operators were picked based on recommendations and mentions of such operators in the latest Finnish food tourism strategy, Suomen ruokamatkailustrategia. In total 65 operators answered a survey which was sent via email. The survey was open for three weeks in February 2022 and consisted of mostly structured multiple-choice questions with a couple of open questions. Consequently, the data gathered with the survey was both quantitative as well as qualitative and it was analyzed partly using content analysis and a few quantitative analyzing methods. Then, with the help of the said data it was possible to get an overview of the vegan-friendliness in the Finnish food tourism field.
Vegan travel is heavily linked to environmental responsibility and ethicality, and although its potential in tourism is recognized, it is currently seen as a niche market. Those possibly interested in the type of travel mentioned were vegans and vegan-curious tourists. Most of the participated food tourism operators offer plant-based options and only four operators reported that they did not offer anything vegan. Furthermore, there were seven operators that would be the most suitable destinations for vegan and vegan-curious tourists. The findings could benefit people looking for vegan-friendly options amongst Finnish food tourism as well as tourism operators looking to cater for vegan customers.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, millaista vegaanista tarjontaa ruokamatkailutoimijoilla Suomessa on. Koettiin tärkeäksi myös määritellä vegaanimatkailu käsitteenä olemassa olevia tutkimuksia hyödyntäen. Sen lisäksi, että selvitettiin, millaisia vegaanisia ruokamatkailutuotteita Suomesta löytyy, määriteltiin myös, mitkä kohteista sopivat parhaiten vegaaneille ja veganismista kiinnostuneille matkailijoille.
Tutkittavat ruokamatkailutoimijat etsittiin Suomen ruokamatkailustrategian tuotesuositusten ja -mainintojen pohjalta, ja heihin otettiin yhteyttä sähköpostitse. Lopulta yhteensä 65 toimijaa vastasi sähköiseen kyselylomakkeeseen, jonka vastausaika oli kolme viikkoa helmikuussa 2022. Jotta tietoa saatiin riittävän monipuolisesti, koostui kyselylomake niin strukturoiduista, valmiit vastausvaihtoehdot sisältävistä kuin avoimesti vastattavista kysymyksistä. Näin ollen hyödynnettiin niin laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää, joka näkyi myös vastauksia analysoidessa. Numeerinen tieto analysoitiin tällöin käyttäen apuna keskilukuja ja vastaavasti laadullista dataa analysoitiin sisällönanalyysin metodein.
Veganismin ja matkailun yhteyttä tutkivien opinnäytetöiden sekä tutkimukseen osallistuneiden toimijoiden näkemysten pohjalta selvisi, että vegaanimatkailu liitetään vahvasti ympäristölliseen vastuullisuuteen ja eettisyyteen, jossa matkailijat ovat vegaaneja tai veganismista kiinnostuneita henkilöitä. Vegaanisuus nähdään matkailualalla mahdollisuutena erottua muista matkailutoimijoista, mutta sen koetaan olevan tällä hetkellä toistaiseksi pieni markkinarako. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista ruokamatkailutoimijoista tarjoaa kasvipohjaisia vaihtoehtoja, ja toimijoita, jotka eivät tarjoa mitään vegaanista oli tutkittavien joukossa ainoastaan neljä. Ruokamatkailutoimijoista seitsemän täytti vegaaniystävällisen matkakohteen kriteeristön. Tutkimuksen tarjoamaa katsausta vegaanimatkailuun sekä tarkemmin vegaaniseen ruokamatkailuun Suomessa voivat hyödyntää esimerkiksi veganismista kiinnostuneet ruokamatkailijat itse tai matkailun toimijat, jotka pyrkivät tuottamaan palveluita myös vegaaniasiakkaille.
The research focused on Finnish food tourism field from the perspective of vegan and vegan-curious travelers. Research was done to find out the type of vegan food tourism products there are in Finland. In addition, it was further fielded out which of the participated food tourism operators would best suit for the needs of vegan or vegan-curious tourists. Part of the research was dedicated to defining vegan tourism as its own concept.
Food tourism operators were picked based on recommendations and mentions of such operators in the latest Finnish food tourism strategy, Suomen ruokamatkailustrategia. In total 65 operators answered a survey which was sent via email. The survey was open for three weeks in February 2022 and consisted of mostly structured multiple-choice questions with a couple of open questions. Consequently, the data gathered with the survey was both quantitative as well as qualitative and it was analyzed partly using content analysis and a few quantitative analyzing methods. Then, with the help of the said data it was possible to get an overview of the vegan-friendliness in the Finnish food tourism field.
Vegan travel is heavily linked to environmental responsibility and ethicality, and although its potential in tourism is recognized, it is currently seen as a niche market. Those possibly interested in the type of travel mentioned were vegans and vegan-curious tourists. Most of the participated food tourism operators offer plant-based options and only four operators reported that they did not offer anything vegan. Furthermore, there were seven operators that would be the most suitable destinations for vegan and vegan-curious tourists. The findings could benefit people looking for vegan-friendly options amongst Finnish food tourism as well as tourism operators looking to cater for vegan customers.
