Vaarallisten aineiden ilmakuljetuskäsikirja: sotilasilmailu
Mononen, Tomi (2022)
Mononen, Tomi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716424
Tiivistelmä
Suomessa on meneillään vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvän lainsäädännön kokonaisuudistus. Uudessa lainsäädännössä toimivalta-asiat muuttuvat Puolustusvoimien ollessa soveltamisalan ulkopuolella. Lain koko-naisuudistus johtaa lähitulevaisuudessa myös puolustushallinnon vaarallisten aineiden säätelyn uudistamiseen. Säätelyn muuttuessa se tarjoaa mahdollisuuden uudistaa myös käytännön tason ohjeistusta. Sen vuoksi kansainvälisen säätelyn ja ilmakuljetuskäsikirjojen kirjallisuuskatsaukselle on nyt tilaus. Työ käsittelee ajankohtaista aihetta vertailemalla kansainvälisesti käytössä olevien riskienhallintamenetelmien tapoja ja niiden toimintaohjeita.
Tämän opinnäytetyön tutkimusaiheena oli sotilasilmailuun soveltuva vaarallisten aineiden ilmakuljetuskäsikirja. Tutkimuskysymyksinä olivat kirjan rakenteeseen liittyvät ratkaisut sekä varsinaisen käsikirjaprojektin vaiheisiin vaikuttavat asiat. Työn keskeinen tutkimusmenetelmä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus.
Työn ydinsisältöä on sopivan käsikirjarakenteen tunnistaminen ja keinot vaarallisten aineiden kuljettamiseen liittyvien riskien vähentämiseen tilanteisiin sopiville tasoille. Siihen pyritään vertailemalla kansainvälisten yhteisöjen vaarallisten aineiden ilmakuljetuskäsikirjojen rakenteita ja riskienhallintamenetelmiä.
Tutkimuksen tulokset toimivat osana esiselvitystä sotilasympäristöön soveltuvan vaarallisten aineiden ilmakuljetuskäsikirjan laadinnassa tai muuta viitekehykseen liittyvää puolustusvoimien ohjekokonaisuutta. Tuloksista voidaan päätellä se että, kansainväliset vaarallisten aineiden ilmakuljetuksiin liittyvät siviili- ja sotilaskäsikirjat ovat sellaisia, joissa on ilmailulaatuiset vaatimukset riskienhallintamenettelyille sekä ohjeet vaaditun turvallisuustason saavuttamiseen. On todennäköistä, että tunnistetut tavat soveltuisivat myös Suomen ratkaisuiksi uusien säädösten julkaisemisen jälkeen.
Tulokset seuraavat alan kansainvälistä kehitystä ja siten tukevat uudenaikaisen kansainvälisesti yhteensopivan ohjeen laadintaa. Tulokset antavat mahdollisuuden ratkaisuun, joka huomioi kansallisten erityispiirteet, joissa vaatimukset turvallisuustasosta ja ohjeet sen saavuttamisesta voivat olla samassa teoksessa. Sellainen ratkaisu mahdollistaa koulutuksen ja menettelyjen täsmentämisen, ja siten sujuvat ja sopivan turvalliset joukkojen sekä materiaalin ilmakuljetukset.
Tämän opinnäytetyön tutkimusaiheena oli sotilasilmailuun soveltuva vaarallisten aineiden ilmakuljetuskäsikirja. Tutkimuskysymyksinä olivat kirjan rakenteeseen liittyvät ratkaisut sekä varsinaisen käsikirjaprojektin vaiheisiin vaikuttavat asiat. Työn keskeinen tutkimusmenetelmä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus.
Työn ydinsisältöä on sopivan käsikirjarakenteen tunnistaminen ja keinot vaarallisten aineiden kuljettamiseen liittyvien riskien vähentämiseen tilanteisiin sopiville tasoille. Siihen pyritään vertailemalla kansainvälisten yhteisöjen vaarallisten aineiden ilmakuljetuskäsikirjojen rakenteita ja riskienhallintamenetelmiä.
Tutkimuksen tulokset toimivat osana esiselvitystä sotilasympäristöön soveltuvan vaarallisten aineiden ilmakuljetuskäsikirjan laadinnassa tai muuta viitekehykseen liittyvää puolustusvoimien ohjekokonaisuutta. Tuloksista voidaan päätellä se että, kansainväliset vaarallisten aineiden ilmakuljetuksiin liittyvät siviili- ja sotilaskäsikirjat ovat sellaisia, joissa on ilmailulaatuiset vaatimukset riskienhallintamenettelyille sekä ohjeet vaaditun turvallisuustason saavuttamiseen. On todennäköistä, että tunnistetut tavat soveltuisivat myös Suomen ratkaisuiksi uusien säädösten julkaisemisen jälkeen.
Tulokset seuraavat alan kansainvälistä kehitystä ja siten tukevat uudenaikaisen kansainvälisesti yhteensopivan ohjeen laadintaa. Tulokset antavat mahdollisuuden ratkaisuun, joka huomioi kansallisten erityispiirteet, joissa vaatimukset turvallisuustasosta ja ohjeet sen saavuttamisesta voivat olla samassa teoksessa. Sellainen ratkaisu mahdollistaa koulutuksen ja menettelyjen täsmentämisen, ja siten sujuvat ja sopivan turvalliset joukkojen sekä materiaalin ilmakuljetukset.