Koronarajoitusten vaikutukset Kuopiorock-festivaalin asiakaskokemukseen
Pakarinen, Anniina (2022)
Pakarinen, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716181
Tiivistelmä
tapahtuma-alalla ympäri maailmaa. Maailmanlaajuisesti levinneen koronaviruksen vuoksi monia tapahtumia on jouduttu perumaan ja siirtämään, mikä on vaikuttanut merkittävästi tapahtuma-alaan, etenkin taloudellisesti. Jatkuvasti muuttuva ja ennennäkemätön koronapandemiatilanne on hankaloittanut tapahtumajärjestäjien työtä merkittävästi, sillä tapahtumia on saanut järjestää vain koronarajoitusten mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin Kuopiorock-festivaalin toimeksiantona, ja työn aiheena on tutkia koronaviruspandemian vuoksi asetettujen rajoitusten vaikutusta festivaalikävijöiden asiakaskokemukseen. Asiakaskokemuksen tutkimisen avulla haluttiin selvittää vaikuttavatko koronarajoitukset tapahtuman asiakkaiden asiakaskokemukseen ja jos vaikuttavat, niin miten. Tutkimustuloksien avulla on tarkoitus saada tapahtumajärjestäjille hyödyllistä tietoa siitä, vaikuttavatko rajoitukset asiakaskokemukseen festivaalitapahtumissa. Tutkimus suoritettiin vertaamalla vuoden 2021 Kuopiorock-festivaalin asiakkaiden asiakaskokemusta heidän aiempaan asiakaskokemukseensa kyseisen tapahtuman parissa.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2021 kyselytutkimuksen muodossa, jossa hyödynnettiin määrällistä sekä laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake jaettiin Kuopiorock-festivaalin sosiaalisessa mediassa ja vastauksia kerättiin henkilöiltä, jotka ovat osallistuneet koronarajoitusten mukaan järjestettyyn Kuopiorock tapahtumaan vuonna 2021 sekä vähintään kerran aikaisemmin. Täten pystyttiin vertaamaan koronapandemian mukaisesti toteutetun festivaalin asiakkaiden asiakaskokemusta aiempaan asiakaskokemukseen tapahtuman parissa, jolloin koronarajoituksia ei ollut. Tutkimuksen aineistonkeruu ja analysointi toteutettiin Webropol kysely- ja raportointityökalun ja Excel taulukko-ohjelman avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koronarajoitukset vaikuttivat osan asiakkaiden asiakaskokemukseen Kuopiorock-festivaalilla, mutta suurin osa vastaajista koki, että ne eivät vaikuttaneet heidän asiakaskokemukseensa. Niiden vastaajien joukosta, jotka kokivat rajoituksien vaikuttaneen heidän asiakaskokemukseensa, suurin osa koki koronarajoituksien vaikuttavan negatiivisesti. Eniten vastaajien mukaan koronarajoituksissa vaikutti se, että koronapandemia loi pelon ja jännityksen tunnetta tapahtuman aikana, minkä vuoksi ei pystynyt olemaan rennosti ja nauttimaan festivaalista yhtä paljon kuin ennen. Muiden asiakkaiden käytös myös huolestutti monia vastaajia ja koronarajoitusten noudattamattomuus koettiin negatiivisena asiana. Koronarajoitusten vaikutukset asiakaskokemukseen vaihtelivat yksilöllisesti ja myös joitain positiivisia vaikutuksia tuli esiin tutkimustuloksissa.
Opinnäytetyö toteutettiin Kuopiorock-festivaalin toimeksiantona, ja työn aiheena on tutkia koronaviruspandemian vuoksi asetettujen rajoitusten vaikutusta festivaalikävijöiden asiakaskokemukseen. Asiakaskokemuksen tutkimisen avulla haluttiin selvittää vaikuttavatko koronarajoitukset tapahtuman asiakkaiden asiakaskokemukseen ja jos vaikuttavat, niin miten. Tutkimustuloksien avulla on tarkoitus saada tapahtumajärjestäjille hyödyllistä tietoa siitä, vaikuttavatko rajoitukset asiakaskokemukseen festivaalitapahtumissa. Tutkimus suoritettiin vertaamalla vuoden 2021 Kuopiorock-festivaalin asiakkaiden asiakaskokemusta heidän aiempaan asiakaskokemukseensa kyseisen tapahtuman parissa.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2021 kyselytutkimuksen muodossa, jossa hyödynnettiin määrällistä sekä laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake jaettiin Kuopiorock-festivaalin sosiaalisessa mediassa ja vastauksia kerättiin henkilöiltä, jotka ovat osallistuneet koronarajoitusten mukaan järjestettyyn Kuopiorock tapahtumaan vuonna 2021 sekä vähintään kerran aikaisemmin. Täten pystyttiin vertaamaan koronapandemian mukaisesti toteutetun festivaalin asiakkaiden asiakaskokemusta aiempaan asiakaskokemukseen tapahtuman parissa, jolloin koronarajoituksia ei ollut. Tutkimuksen aineistonkeruu ja analysointi toteutettiin Webropol kysely- ja raportointityökalun ja Excel taulukko-ohjelman avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koronarajoitukset vaikuttivat osan asiakkaiden asiakaskokemukseen Kuopiorock-festivaalilla, mutta suurin osa vastaajista koki, että ne eivät vaikuttaneet heidän asiakaskokemukseensa. Niiden vastaajien joukosta, jotka kokivat rajoituksien vaikuttaneen heidän asiakaskokemukseensa, suurin osa koki koronarajoituksien vaikuttavan negatiivisesti. Eniten vastaajien mukaan koronarajoituksissa vaikutti se, että koronapandemia loi pelon ja jännityksen tunnetta tapahtuman aikana, minkä vuoksi ei pystynyt olemaan rennosti ja nauttimaan festivaalista yhtä paljon kuin ennen. Muiden asiakkaiden käytös myös huolestutti monia vastaajia ja koronarajoitusten noudattamattomuus koettiin negatiivisena asiana. Koronarajoitusten vaikutukset asiakaskokemukseen vaihtelivat yksilöllisesti ja myös joitain positiivisia vaikutuksia tuli esiin tutkimustuloksissa.