Korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelumotivaatiosta, -innosta ja -uupumuksesta pandemia-ajan etäopinnoissa
Määttä, Susanna (2022)
Määttä, Susanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716098
Tiivistelmä
COVID-19 ravisteli korkeakouluopintoja keväällä 2020, kun lähiopetuksesta siirryttiin rajoitusten vuoksi etäopetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää korkeakouluopiskelijoiden kokemia haasteita ja onnistumisia pandemia-ajan etäopiskelussa, sekä etäopiskelun koettuja vaikutuksia opiskelumotivaatioon, opiskeluintoon ja opiskelu-uupumukseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin toukokuussa 2022 semistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsemän korkeakouluopiskelijaa.
Teemahaastattelujen aihepiirit ja kysymysrunko luotiin perehtymällä pandemia-ajan aiempiin kvantitatiivisiin tutkimuksiin etäopiskelusta, sekä opiskelumotivaatiota käsittelevään kirjallisuuteen. Teemahaastatteluun valittiin korkeakouluopiskelijoita, joiden lähiopintoina alkaneet opinnot olivat vaihtuneet COVID-19 poikkeusolojen myötä etäopinnoiksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa haastatelluista koki etäopintojen vaikuttaneen opiskelumotivaatioon, opiskeluinnostukseen tai opiskelu-uupumukseen. Koettu vaikutus kuitenkin vaihteli, sillä osalla opiskelumotivaatio nousi ja osalla se laski. Osa haastatelluista koki etäopinnot uuvuttaviksi, kun taas osa alkoi suorastaan kukoistaa opinnoissaan etäopiskelun ansiosta.
Tutkimustulosten perusteella etäopiskelun haasteiksi koettiin vertaistuen ja yhteisöllisyyden puute, opiskelurytmin ja opiskelurutiinien ylläpidon vaikeus, vuorovaikutuksen heikkeneminen, keskittymisvaikeudet etäluentojen seuraamisessa sekä oman ajankäytön suunnittelun vaikeus. Onnistumisina koettiin etäopiskelun vaivattomuus, parantuneet arvosanat, opiskelun tehostuminen ja nopeutuminen sekä etätenteissä onnistuminen.
Jatkotutkimuksen kannata merkittävin havainto oli, että opiskelijat eivät kaivanneet etäopinnoissa tukea niinkään oppilaitoksen edustajilta, vaan muilta opiskelijoilta. Mahdollisten tulevien etäopintoihin johtavien poikkeusolojen varalta olisi tärkeää kehittää keinoja ja käytäntöjä opiskelijoiden välisen vertaistuen rakentamiseen.
Teemahaastattelujen aihepiirit ja kysymysrunko luotiin perehtymällä pandemia-ajan aiempiin kvantitatiivisiin tutkimuksiin etäopiskelusta, sekä opiskelumotivaatiota käsittelevään kirjallisuuteen. Teemahaastatteluun valittiin korkeakouluopiskelijoita, joiden lähiopintoina alkaneet opinnot olivat vaihtuneet COVID-19 poikkeusolojen myötä etäopinnoiksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa haastatelluista koki etäopintojen vaikuttaneen opiskelumotivaatioon, opiskeluinnostukseen tai opiskelu-uupumukseen. Koettu vaikutus kuitenkin vaihteli, sillä osalla opiskelumotivaatio nousi ja osalla se laski. Osa haastatelluista koki etäopinnot uuvuttaviksi, kun taas osa alkoi suorastaan kukoistaa opinnoissaan etäopiskelun ansiosta.
Tutkimustulosten perusteella etäopiskelun haasteiksi koettiin vertaistuen ja yhteisöllisyyden puute, opiskelurytmin ja opiskelurutiinien ylläpidon vaikeus, vuorovaikutuksen heikkeneminen, keskittymisvaikeudet etäluentojen seuraamisessa sekä oman ajankäytön suunnittelun vaikeus. Onnistumisina koettiin etäopiskelun vaivattomuus, parantuneet arvosanat, opiskelun tehostuminen ja nopeutuminen sekä etätenteissä onnistuminen.
Jatkotutkimuksen kannata merkittävin havainto oli, että opiskelijat eivät kaivanneet etäopinnoissa tukea niinkään oppilaitoksen edustajilta, vaan muilta opiskelijoilta. Mahdollisten tulevien etäopintoihin johtavien poikkeusolojen varalta olisi tärkeää kehittää keinoja ja käytäntöjä opiskelijoiden välisen vertaistuen rakentamiseen.