Mobiilisovelluksen brändäys – Case Visala
Järviniemi, Jussi (2022)
Järviniemi, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716406
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tietokilpailuun pohjautuvan mobiilisovelluksen brändisuunnitelma Kokkolalaisen Ape Group Finland Oy:n viihdepalveluita tarjoavalle Viihdemestarit-toiminimelle. Brändisuunnitelmaa hyödyntämällä yritys pyrkii kehittämään digitaalista liiketoimintaa, jolla varaudutaan fyysisen toimintaympäristön riskeihin.
Kehittämistyössä hyödynnettiin tapaustutkimusta, joka koostui benchmarking-menetelmällä tehdystä kilpailija-analyysistä, yritystä osallistavista brändäysworkshopeista sekä sinisen meren strategian strategiaprofiileista. Kehittämistyön lopputulos on brändisuunnitelma tietokilpailumobiilisovellukselle.
Opinnäytetyössä käydään aluksi läpi brändäystä ja sen menetelmiä, minkä jälkeen esitellään kehittämistyössä käytetyt menetelmät. Näiden jälkeen analysoidaan keskeisiä kilpailijoita ja selvitetään palvelun olennaisimpia kilpailutekijöitä, joiden pohjalta luodaan kilpailijoiden strategiaprofiilit. Seuraavaksi käydään läpi brändäysworkshoppien toteutus ja niiden aikana luodut materiaalit.
Lopussa kootaan yhteen brändäyksen tulokset eli sovelluksen visio ja missio, nimi ja suunnitelma visuaalisesta tyylistä. Lisäksi käydään läpi sovellukselle luodut vaihtoehtoiset strategiaprofiilit, joilla voidaan saavuttaa kilpailuetua markkinoilla. Työn päättää johtopäätökset-osa, jossa pohditaan toteutuksen onnistumista yleisesti.
Kehittämistyössä hyödynnettiin tapaustutkimusta, joka koostui benchmarking-menetelmällä tehdystä kilpailija-analyysistä, yritystä osallistavista brändäysworkshopeista sekä sinisen meren strategian strategiaprofiileista. Kehittämistyön lopputulos on brändisuunnitelma tietokilpailumobiilisovellukselle.
Opinnäytetyössä käydään aluksi läpi brändäystä ja sen menetelmiä, minkä jälkeen esitellään kehittämistyössä käytetyt menetelmät. Näiden jälkeen analysoidaan keskeisiä kilpailijoita ja selvitetään palvelun olennaisimpia kilpailutekijöitä, joiden pohjalta luodaan kilpailijoiden strategiaprofiilit. Seuraavaksi käydään läpi brändäysworkshoppien toteutus ja niiden aikana luodut materiaalit.
Lopussa kootaan yhteen brändäyksen tulokset eli sovelluksen visio ja missio, nimi ja suunnitelma visuaalisesta tyylistä. Lisäksi käydään läpi sovellukselle luodut vaihtoehtoiset strategiaprofiilit, joilla voidaan saavuttaa kilpailuetua markkinoilla. Työn päättää johtopäätökset-osa, jossa pohditaan toteutuksen onnistumista yleisesti.