Alakouluikäisen mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa : opas kouluterveydenhoitajalle
Pennanen, Johanna (2022)
Pennanen, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816470
Tiivistelmä
Mielenterveyden edistäminen on tärkeä osa kouluterveydenhoitajan työtä. Kouluikäisen lapsen fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi on osa normaalia kasvua ja kehitystä. Yhä nuoremmilla lapsilla ilmenee mielenterveyden häiriöitä ja niihin olisi hyvä puuttua jo varhaisessa vaiheessa. Kouluterveydenhoitajalla on mahdollisuus edistää kouluikäisen lapsen mielenterveyttä suojaavien ja riskitekijöiden kautta. Laajat terveystarkastukset mahdollistavat koko perheen hyvinvoinnin arvioimisen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kouluterveydenhoitajille opas alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistämisestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kouluterveydenhoitajan työtä kouluikäisen lapsen mielenterveyden edistämisessä sekä vahvistaa omaa ammattitaitoani.
Opinnäytetyön menetelmäksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö. Tämän opinnäytetyön tuotoksena valmistuneeseen oppaaseen kerättiin tietoa kouluikäisen lapsen mielenterveyden edistämisestä sekä mielenterveyttä suojaavista ja riskitekijöistä. Suojaavia tekijöitä ovat lapsen sosiaalinen tukiverkko ja ihmissuhteet, hyvä itsetunto sekä kyky ilmaista tunteita ja ratkaista ongelmia. Riskitekijöitä ovat huonot perhe- ja kaverisuhteet, yksinäisyys, isot vastoinkäymiset, ihmissuhdekriisit sekä menetykset elämässä. Kouluterveydenhoitajan on hyvä vahvistaa, huomioida ja tukea suojaavia tekijöitä ja vähentää, korjata ja seurata riskitekijöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kouluterveydenhoitajille opas alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistämisestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kouluterveydenhoitajan työtä kouluikäisen lapsen mielenterveyden edistämisessä sekä vahvistaa omaa ammattitaitoani.
Opinnäytetyön menetelmäksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö. Tämän opinnäytetyön tuotoksena valmistuneeseen oppaaseen kerättiin tietoa kouluikäisen lapsen mielenterveyden edistämisestä sekä mielenterveyttä suojaavista ja riskitekijöistä. Suojaavia tekijöitä ovat lapsen sosiaalinen tukiverkko ja ihmissuhteet, hyvä itsetunto sekä kyky ilmaista tunteita ja ratkaista ongelmia. Riskitekijöitä ovat huonot perhe- ja kaverisuhteet, yksinäisyys, isot vastoinkäymiset, ihmissuhdekriisit sekä menetykset elämässä. Kouluterveydenhoitajan on hyvä vahvistaa, huomioida ja tukea suojaavia tekijöitä ja vähentää, korjata ja seurata riskitekijöitä.