How to Evaluate Major International Sport Events in the Pre-Bidding Phase : case Finland
Ahonen, Monika (2022)
Ahonen, Monika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816503
Tiivistelmä
Urheilutapahtumien hakeminen ja tapahtuman arvioiminen hakuvaiheessa on noussut tärkeäksi tutkimuksen aiheeksi, kilpailun tapahtumien järjestämisoikeuksista kasvaessa. Urheilu Suurtapahtumat Suomessa on hanke, joka suorittaa laajamittaista tutkimusprojektia selvittääkseen, kuinka tätä hakuvaiheen arviointia tulisi tehdä onnistuneiden tapahtumahakujen ja -järjestämisen varmistamiseksi Suomessa. Aiheen aiemman tutkimuskirjallisuuden ja Suomen tapahtumajärjestämiseen liittyvien heikkouksien ja vahvuuksien yhteyttä on syytä tarkastella, jotta saadaan selkeä ymmärrys hakuvaiheen onnistumisen avaintekijöistä.
Tutkimus on osa aiemmin mainittua laajempaa tutkimusprojektia. Tutkimus on suoritettu laadullisena haastattelututkimuksena, tavoitteenaan muodostaa kuva kansainvälisestä akateemisesta kirjallisuudesta aiheesta sekä asiantuntijoiden mielipiteistä hakuvaiheen arvioinneista ja tekijöistä, jotka tulee ottaa huomioon hakua suunnitellessa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla seitsemän kansainvälistä asiantuntijaa, jotka ovat meritoituneita kansainvälisten urheilun suurtapahtumien akateemisen tutkimuksen saralla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kiteyttää aiempaa akateemista kirjallisuutta, joka käsittelee urheilutapahtumien arvioinnin eri tekijöitä, kuten urheilutapahtumien impaktia, pitkän aikavälin vaikutuksia, imagon kehitystä, vaikutuksia turismiin ja yhteiskunnan tukea.
Tulokset osoittavat, että Suomi on kilpailukykyinen järjestäjä kansainvälisille urheilutapahtumille ja johdonmukaisella tapahtumaportfolion rakentamisella, sekä Suomi että suomalaiset kaupungit voivat hyötyä kyseisten tapahtumien järjestämisestä. Tulokset viittaavat siihen, että hakuvaiheen arvioinnissa strateginen yhteensopivuus tapahtumajärjestäjän, kaupungin ja tapahtuman omistajan välillä on keskiössä. Tärkeimpiä tekijöitä, jotka tulisi ottaa huomioon hakuvaiheessa, olivat tapahtuman strategiset valinnat, yhteys ympäröivään yhteiskuntaan, sosiaaliset vaikutukset, imagon ja turismin kehitys, ympäristötekijät ja urheilun kehitys mahdollisuudet.
Tutkimus edistää keskustelua kansainvälisten urheilutapahtumien tutkimuksesta hakuvaiheessa, sekä auttaa toimeksiantajaa tunnistamaan tekijät, jotka tulisi ottaa huomioon kestävän hakustrategian muodostamiseksi. Tulevaisuudessa seuraava tutkimuskohde voisi olla aiemmat haut ja niiden hakudokumentit, sekä niiden vertaaminen tässä tunnistettuihini onnistumisen avaintekijöihin ja käytännön toteutusten kartoittaminen. Sport event bidding and evaluating events in the pre-bidding phase is of growing importance as the competition for hosting international sport events grows. Sport event management Finland is a project that is carrying out a large multi-phased research project to map out how to carry out these evaluations and succeed in bidding for and hosting such events in Finland. The connection of previous literature to the strengths and weaknesses of Finland as a sport event host need to be discussed, in order to form an understanding of what are the key success factors in bidding.
The research is a part of said larger project and has been carried out as a qualitative interview study in order to get an understanding of international academic literature on the matter as well as expert opinions on case specific aspects that need to be taken into consideration in the pre-bidding phase of the event life cycle. The study was conducted by interviewing seven international specialists qualified in the academic research field of international and mega sport events.
The theoretical framework of the thesis includes insights into previous literature discussing different aspects of evaluating sport events, such as sport event impacts, legacy planning, image influences, tourism aspect, and local resident support.
The results indicate that Finland is an attractive host for international sport events and by consistently creating a sport event portfolio Finland and Finnish cities can benefit from hosting international sport events. The results indicate that the central point in evaluating in the bidding phase of an international sport event is to achieve a strategic fit between event organizer, host city and the event owner. The main aspects to consider when evaluating the bidding phase are the event’s strategic choices, connection to community, societal effects, influences on nation or city image and tourism, environmental effects and sport development opportunities.
The study contributes to the discussion of international sport event research in the bidding phase and helps the employer to identify the aspects that should be researched to formulate a well-rounded bidding strategy. For future research, the next step could be to evaluate the actual previous bidding documents and to see how these aspects identified can be applied in practice.
Tutkimus on osa aiemmin mainittua laajempaa tutkimusprojektia. Tutkimus on suoritettu laadullisena haastattelututkimuksena, tavoitteenaan muodostaa kuva kansainvälisestä akateemisesta kirjallisuudesta aiheesta sekä asiantuntijoiden mielipiteistä hakuvaiheen arvioinneista ja tekijöistä, jotka tulee ottaa huomioon hakua suunnitellessa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla seitsemän kansainvälistä asiantuntijaa, jotka ovat meritoituneita kansainvälisten urheilun suurtapahtumien akateemisen tutkimuksen saralla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kiteyttää aiempaa akateemista kirjallisuutta, joka käsittelee urheilutapahtumien arvioinnin eri tekijöitä, kuten urheilutapahtumien impaktia, pitkän aikavälin vaikutuksia, imagon kehitystä, vaikutuksia turismiin ja yhteiskunnan tukea.
Tulokset osoittavat, että Suomi on kilpailukykyinen järjestäjä kansainvälisille urheilutapahtumille ja johdonmukaisella tapahtumaportfolion rakentamisella, sekä Suomi että suomalaiset kaupungit voivat hyötyä kyseisten tapahtumien järjestämisestä. Tulokset viittaavat siihen, että hakuvaiheen arvioinnissa strateginen yhteensopivuus tapahtumajärjestäjän, kaupungin ja tapahtuman omistajan välillä on keskiössä. Tärkeimpiä tekijöitä, jotka tulisi ottaa huomioon hakuvaiheessa, olivat tapahtuman strategiset valinnat, yhteys ympäröivään yhteiskuntaan, sosiaaliset vaikutukset, imagon ja turismin kehitys, ympäristötekijät ja urheilun kehitys mahdollisuudet.
Tutkimus edistää keskustelua kansainvälisten urheilutapahtumien tutkimuksesta hakuvaiheessa, sekä auttaa toimeksiantajaa tunnistamaan tekijät, jotka tulisi ottaa huomioon kestävän hakustrategian muodostamiseksi. Tulevaisuudessa seuraava tutkimuskohde voisi olla aiemmat haut ja niiden hakudokumentit, sekä niiden vertaaminen tässä tunnistettuihini onnistumisen avaintekijöihin ja käytännön toteutusten kartoittaminen.
The research is a part of said larger project and has been carried out as a qualitative interview study in order to get an understanding of international academic literature on the matter as well as expert opinions on case specific aspects that need to be taken into consideration in the pre-bidding phase of the event life cycle. The study was conducted by interviewing seven international specialists qualified in the academic research field of international and mega sport events.
The theoretical framework of the thesis includes insights into previous literature discussing different aspects of evaluating sport events, such as sport event impacts, legacy planning, image influences, tourism aspect, and local resident support.
The results indicate that Finland is an attractive host for international sport events and by consistently creating a sport event portfolio Finland and Finnish cities can benefit from hosting international sport events. The results indicate that the central point in evaluating in the bidding phase of an international sport event is to achieve a strategic fit between event organizer, host city and the event owner. The main aspects to consider when evaluating the bidding phase are the event’s strategic choices, connection to community, societal effects, influences on nation or city image and tourism, environmental effects and sport development opportunities.
The study contributes to the discussion of international sport event research in the bidding phase and helps the employer to identify the aspects that should be researched to formulate a well-rounded bidding strategy. For future research, the next step could be to evaluate the actual previous bidding documents and to see how these aspects identified can be applied in practice.