Palvelujen muotoilua kehittäjille : Case: Kolmas Persoona
Verho, Tanja (2014)
Verho, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168277
Tiivistelmä
Tulevaisuuden työelämä on jotain uutta ja erilaista. Työssä vaadittavat osaamisen perusteet ovat murroksessa ja oppimisen uudet tavat etsivät väyliä rantautuakseen osaksi työelämää. Eri organisaatioiden kehittäjät elävät keskellä hektistä arkea, jossa kehittämistyön tavoitteet ja toimintatavat eivät aina kohtaa.
Kolmas Persoona on erikoistunut sosiaalisten ja palveluinnovaatioiden suunnitteluun, kehittämiseen ja muotoiluun. Asiakaskunnasta nousseet viestit kehittäjien arjesta innos-tivat pohtimaan, millaisen palvelun Kolmas Persoona voisi tarjota organisaatioiden kehittäjille. Työssä tutkittiin ja ennakoitiin tämän päivän ja tulevaisuuden työskentely-ympäristöjä. Tämän pohjalta luotiin kolme kehittäjäprofiilia, joiden tarpeisiin luotiin uudenlaisia palveluja.
Työssä kehitettiin Kolmannelle Persoonalle kolme uutta palvelukonseptia, jotka vastaavat erilaisten kehittäjien tarpeisiin ja ovat uudenlainen tapa oppia kehittämisestä, innovoinnista, osallistamisesta ja tulevaisuudesta. Palvelujen kehittämisessä hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessia, jossa osallistetaan potentiaaliset asiakkaat mukaan kehittämiseen. Osallistaminen toteutettiin haastatteluiden, havainnoinnin ja pilotointiyhteistyön avulla. Näin varmistettiin, että uudet palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
Työn tuloksena syntyi kolme erillistä konseptia: Asiakaskuunteluiden valmennus, Kehittäjäkampus ja Pikaennakointileiri. Konseptien arvioinnissa on hyödynnetty asiakkaita, Business Model Canvasia sekä subjektiivista arviointia. Palvelut on otettu avosylin vastaan Kolmannen Persoonan asiakaskunnassa.
Tässä työssä on käytetty konstruktiivista tutkimusotetta. Konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti työssä saatiin uutta asiakasymmärrystä Kolmannelle Persoonalle, luotiin uusia palvelukonsepteja sekä saatiin kokemuksia niiden hyödyntämisestä käytännössä.
Osa tämän työn liitteistä on ei-julkisia.
Kolmas Persoona on erikoistunut sosiaalisten ja palveluinnovaatioiden suunnitteluun, kehittämiseen ja muotoiluun. Asiakaskunnasta nousseet viestit kehittäjien arjesta innos-tivat pohtimaan, millaisen palvelun Kolmas Persoona voisi tarjota organisaatioiden kehittäjille. Työssä tutkittiin ja ennakoitiin tämän päivän ja tulevaisuuden työskentely-ympäristöjä. Tämän pohjalta luotiin kolme kehittäjäprofiilia, joiden tarpeisiin luotiin uudenlaisia palveluja.
Työssä kehitettiin Kolmannelle Persoonalle kolme uutta palvelukonseptia, jotka vastaavat erilaisten kehittäjien tarpeisiin ja ovat uudenlainen tapa oppia kehittämisestä, innovoinnista, osallistamisesta ja tulevaisuudesta. Palvelujen kehittämisessä hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessia, jossa osallistetaan potentiaaliset asiakkaat mukaan kehittämiseen. Osallistaminen toteutettiin haastatteluiden, havainnoinnin ja pilotointiyhteistyön avulla. Näin varmistettiin, että uudet palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
Työn tuloksena syntyi kolme erillistä konseptia: Asiakaskuunteluiden valmennus, Kehittäjäkampus ja Pikaennakointileiri. Konseptien arvioinnissa on hyödynnetty asiakkaita, Business Model Canvasia sekä subjektiivista arviointia. Palvelut on otettu avosylin vastaan Kolmannen Persoonan asiakaskunnassa.
Tässä työssä on käytetty konstruktiivista tutkimusotetta. Konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti työssä saatiin uutta asiakasymmärrystä Kolmannelle Persoonalle, luotiin uusia palvelukonsepteja sekä saatiin kokemuksia niiden hyödyntämisestä käytännössä.
Osa tämän työn liitteistä on ei-julkisia.