Inarin kunnankirjaston ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksen yhteistyömalli : prosessin kuvaus ja kokemusten arviointi
Moisio, Paula (2022)
Moisio, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816570
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä oli kaksi tehtävää, kuvata Lukukuntoa! -hankkeen Inarin kunnankirjaston ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksen yhteistyöhön liittyvä osuus sekä kerätä arviointeja tähän yhteistyöhön kuuluneesta kokeilujaksosta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat laadullisia. Yhteistyön kuvaamiseksi käytettiin haastattelua, dokumenttianalyysia sekä havainnointia tutkijan osallistuessa suunnittelupalavereihin. Kokeilujaksoon kuului kaksi erillistä työskentelypäivää, joiden molempien lopuksi opiskelijoilta sekä työssä mukana olleilta työntekijöiltä kerättiin arvioita. Näissä arvioiden keräämisissä hyödynnettiin fasilitoinnin menetelmiä. Lisäksi työssä mukana olleita työntekijöitä haastateltiin vielä uudestaan noin kolme viikkoa kokeilujakson toteutuksen jälkeen.
Yhteistyön kuvaus antaa esimerkin yhteistyömallista, jossa työtä tehdään yhteisten tavoitteiden eteen tiiviisti ja ottaen huomioon sekä kirjaston, oppilaitoksen että opiskelijoiden tarpeet. Kuvaus näyttää, miten kirjasto voi aloittaa yhteistyön tekemisen ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Yhteistyömallia voi hyödyntää kirjaston ja ammatillisen oppilaitoksen yhteistyön suunnittelussa muuallakin Suomessa.
Sekä opiskelijat että kokeilujaksossa mukana olleet työntekijät antoivat kokeilujaksosta positiivista palautetta sekä kehitysideoita. Huolellisesti tehty suunnittelutyö tuki kokeilujakson onnistumista ja se helpotti sekä opiskelijoiden että työntekijöiden uppoutumista päivän aiheisiin ja tehtäviin. Molemmilla kokeilujakson päivillä oli omat tavoitteensa ja ne saavutettiin hyvin. Opiskelijat pääsivät kosketuksiin kirjaston aineistojen kanssa ja saivat positiivisen kokemuksen kirjastossa toimimisesta. Arvioinneissa nostettiin esiin, että kirjastoperehdytyksen aiheet ja tehtävät tulee suunnitella niin, että ne eivät ole opiskelijoille liian helppoja tai liian haastavia, sillä molemmat näistä ääripäistä heikensivät opiskelijoiden kiinnostusta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat laadullisia. Yhteistyön kuvaamiseksi käytettiin haastattelua, dokumenttianalyysia sekä havainnointia tutkijan osallistuessa suunnittelupalavereihin. Kokeilujaksoon kuului kaksi erillistä työskentelypäivää, joiden molempien lopuksi opiskelijoilta sekä työssä mukana olleilta työntekijöiltä kerättiin arvioita. Näissä arvioiden keräämisissä hyödynnettiin fasilitoinnin menetelmiä. Lisäksi työssä mukana olleita työntekijöitä haastateltiin vielä uudestaan noin kolme viikkoa kokeilujakson toteutuksen jälkeen.
Yhteistyön kuvaus antaa esimerkin yhteistyömallista, jossa työtä tehdään yhteisten tavoitteiden eteen tiiviisti ja ottaen huomioon sekä kirjaston, oppilaitoksen että opiskelijoiden tarpeet. Kuvaus näyttää, miten kirjasto voi aloittaa yhteistyön tekemisen ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Yhteistyömallia voi hyödyntää kirjaston ja ammatillisen oppilaitoksen yhteistyön suunnittelussa muuallakin Suomessa.
Sekä opiskelijat että kokeilujaksossa mukana olleet työntekijät antoivat kokeilujaksosta positiivista palautetta sekä kehitysideoita. Huolellisesti tehty suunnittelutyö tuki kokeilujakson onnistumista ja se helpotti sekä opiskelijoiden että työntekijöiden uppoutumista päivän aiheisiin ja tehtäviin. Molemmilla kokeilujakson päivillä oli omat tavoitteensa ja ne saavutettiin hyvin. Opiskelijat pääsivät kosketuksiin kirjaston aineistojen kanssa ja saivat positiivisen kokemuksen kirjastossa toimimisesta. Arvioinneissa nostettiin esiin, että kirjastoperehdytyksen aiheet ja tehtävät tulee suunnitella niin, että ne eivät ole opiskelijoille liian helppoja tai liian haastavia, sillä molemmat näistä ääripäistä heikensivät opiskelijoiden kiinnostusta.