Maatilojen yhtiöittäminen vakuuttamisen ja riskienhallinnan näkökulmasta
Soini, Kaisu (2022)
Soini, Kaisu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan osakeyhtiömuotoisilta maatila-asiakkailta, miten he yhtiöitettyään liiketoiminnan ovat kokeneet vakuutusyhtiön toiminnan kumppanina riskienhallinnassa ja vakuuttajana. Tulosten pohjalta toimeksiantajayritykselle luotiin asiakasesite, joka oli kehitetty esiinnousseiden kehitystarpeiden pohjalta. Vastauksien pohjalta vakuutusyhtiö pystyy vastaamaan omiin toimintoihin ja prosesseihin liittyviin kehittämistarpeisiin tulevaisuutta ajatellen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu yhtiöittämisestä ja siitä, miten juridinen toimintaympäristö, hallinto ja verotus tulee muuttumaan yritysmuodon muutoksen aikana. Tämän lisäksi käsitellään maatilayrittäjän tärkeitä kirjallisia sopimuksia maatilayrityksen toiminnan turvaamiseksi. Toisessa luvussa käsitellään maatilayrityksien riskejä, riskienhallintaa ja näihin varautumista.
Opinnäytetyön tutkimus osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelun kohderyhmänä oli LähiTapiolan maatilayrittäjäasiakkaat. Haastatteluun valikoitu viisi kohdeyrityksen osakeyhtiömuotoista maatilanyrittäjiä. Tutkimusmenetelmänä laadullinen tutkimus antaa näkemyksen kohdeyrityksen maatilayrittäjäasiakkaiden kokemuksista kumppanina toimivasta vakuutusyhtiöstä. Analysointimenetelmänä tutkimusaineistolle käytettiin teemoittelua.
Haastattelussa yrittäjät nostivat esille vakuuttamiseen tulevan muutoksen henkilökohtaisen ja yrityksen vakuutusturvan välille, kun maatila yhtiöitettiin. Jatkossa yrittäjien tulee huomioida omistajuussuhde vakuuttaessaan tilan kohteita sekä huomioida oma henkilökohtainen vakuutusturva. Haastateltavat kokivat saavansa vakuuttamisen ratkaisuilla turvaa tilan riskeihin yhtiöitettyään liiketoiminnan. Yhteydenpito kumppaniin koettiin vaivattomaksi, ja vakuutusturvan uudelleenjärjestely yhtiöittämistilanteessa koettiin selkeäksi. Haastateltavat arvostivat vakuutusyhtiöltä saamaansa asiantuntevaa palvelua. Tuloksissa haastateltavat toivoivat huolenpitotapaamisiin säännöllisyyttä parin vuoden välein. Kohdeyritys LähiTapiola sai tutkimustuloksista tärkeää tietoa, joka mahdollistaa heidän toimintojensa parantamisen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu yhtiöittämisestä ja siitä, miten juridinen toimintaympäristö, hallinto ja verotus tulee muuttumaan yritysmuodon muutoksen aikana. Tämän lisäksi käsitellään maatilayrittäjän tärkeitä kirjallisia sopimuksia maatilayrityksen toiminnan turvaamiseksi. Toisessa luvussa käsitellään maatilayrityksien riskejä, riskienhallintaa ja näihin varautumista.
Opinnäytetyön tutkimus osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelun kohderyhmänä oli LähiTapiolan maatilayrittäjäasiakkaat. Haastatteluun valikoitu viisi kohdeyrityksen osakeyhtiömuotoista maatilanyrittäjiä. Tutkimusmenetelmänä laadullinen tutkimus antaa näkemyksen kohdeyrityksen maatilayrittäjäasiakkaiden kokemuksista kumppanina toimivasta vakuutusyhtiöstä. Analysointimenetelmänä tutkimusaineistolle käytettiin teemoittelua.
Haastattelussa yrittäjät nostivat esille vakuuttamiseen tulevan muutoksen henkilökohtaisen ja yrityksen vakuutusturvan välille, kun maatila yhtiöitettiin. Jatkossa yrittäjien tulee huomioida omistajuussuhde vakuuttaessaan tilan kohteita sekä huomioida oma henkilökohtainen vakuutusturva. Haastateltavat kokivat saavansa vakuuttamisen ratkaisuilla turvaa tilan riskeihin yhtiöitettyään liiketoiminnan. Yhteydenpito kumppaniin koettiin vaivattomaksi, ja vakuutusturvan uudelleenjärjestely yhtiöittämistilanteessa koettiin selkeäksi. Haastateltavat arvostivat vakuutusyhtiöltä saamaansa asiantuntevaa palvelua. Tuloksissa haastateltavat toivoivat huolenpitotapaamisiin säännöllisyyttä parin vuoden välein. Kohdeyritys LähiTapiola sai tutkimustuloksista tärkeää tietoa, joka mahdollistaa heidän toimintojensa parantamisen.