Luomulaatuisen elintarvikeinnovaation menestymismahdollisuudet
Itäranta-Salminen, Annamaija (2022)
Itäranta-Salminen, Annamaija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816569
Tiivistelmä
Suomea pidetään hyvänä ympäristönä elintarvikeinnovaatioiden kehittämiselle. Yritysten näkökulmasta ongelma on se, että niitä kohtaa usein taloudelliset haasteet. Suomella on mahdollisuus tulla uudenlaisen, kestävän kehityksen mukaisen ruoantuotannon mallimaaksi. Jotta tämä toteutuisi, tulisi elintarvikkeiden innovaatiotyön olla taloudellisesti kannattavaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten uuden elintarviketuotteen luomulaatuisuus vaikuttaa sen menestymismahdollisuuksiin. Työn toimeksiantajana toimi luomuelintarvikkeita ja luonnontuotteita valmistava ja maahantuova Foodin Oy.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta ja se toteutettiin teemahaastattelu- menetelmällä. Valitulla menetelmällä haluttiin saavuttaa syvällistä ja monipuolista tietoa luomulaatuisista elintarvikkeista sekä innovaatiotyöstä. Haastateltavia oli kuusi, ja heidän kanssaan käytiin läpi neljä teemaa: elintarvikealan innovaatiotyö Suomessa, luomun asema Suomessa, uuden luomutuotteen taloudelliset menestymismahdollisuudet sekä luomun tulevaisuuden näkymät. Haastattelut toteutettiin etähaastatteluina Teams-sovelluksen avulla.
Tutkimustulokset osoittivat luomulaatuisuudella olevan positiivisia vaikutuksia uuden elintarvikkeen markkinoille pääsyyn sekä siellä menestymiseen. Luomun nähtiin vastaavan useaan kuluttajatrendiin ja sen herättämät mielikuvat nähtiin pääsääntöisesti myönteisinä. Haasteina koettiin luomulaatuisten raaka-aineiden usein kalliimpi hinta ja heikompi saatavuus, mikä heijastuu lopputuotteen hintaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että markkinoille kaivataan lisää luomulaatuisia elintarvikkeita erilaisiin tuotekategorioihin. Lisäksi toivottiin lisää rohkeutta ja erilaisia näkökulmia kotimaiseen elintarvikealan innovaatiotyöhön. Keinoksi elintarvikealan innovaatiotyön kehittämiseen esitettiin yritysten välistä entistä aktiivisempaa yhteistyötä sekä eri alojen asiantuntijoiden hyödyntämistä kehitystyössä.
Vaikka luomutuotteita kaivattiin markkinoille lisää, painottui tutkimuksessa myös se, että luomu yksin ei riitä lisäarvoksi uudelle elintarviketuotteelle. Tulosten mukaan hyvä elintarvikeinnovaatio erottuu jo olemassa olevista tuotteista, on useampaan kuluttajatrendiin sopiva sekä muiden hyvien ominaisuuksiensa lisäksi myös luomua. Toimeksiantajayritys voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia innovaatiotyössään.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta ja se toteutettiin teemahaastattelu- menetelmällä. Valitulla menetelmällä haluttiin saavuttaa syvällistä ja monipuolista tietoa luomulaatuisista elintarvikkeista sekä innovaatiotyöstä. Haastateltavia oli kuusi, ja heidän kanssaan käytiin läpi neljä teemaa: elintarvikealan innovaatiotyö Suomessa, luomun asema Suomessa, uuden luomutuotteen taloudelliset menestymismahdollisuudet sekä luomun tulevaisuuden näkymät. Haastattelut toteutettiin etähaastatteluina Teams-sovelluksen avulla.
Tutkimustulokset osoittivat luomulaatuisuudella olevan positiivisia vaikutuksia uuden elintarvikkeen markkinoille pääsyyn sekä siellä menestymiseen. Luomun nähtiin vastaavan useaan kuluttajatrendiin ja sen herättämät mielikuvat nähtiin pääsääntöisesti myönteisinä. Haasteina koettiin luomulaatuisten raaka-aineiden usein kalliimpi hinta ja heikompi saatavuus, mikä heijastuu lopputuotteen hintaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että markkinoille kaivataan lisää luomulaatuisia elintarvikkeita erilaisiin tuotekategorioihin. Lisäksi toivottiin lisää rohkeutta ja erilaisia näkökulmia kotimaiseen elintarvikealan innovaatiotyöhön. Keinoksi elintarvikealan innovaatiotyön kehittämiseen esitettiin yritysten välistä entistä aktiivisempaa yhteistyötä sekä eri alojen asiantuntijoiden hyödyntämistä kehitystyössä.
Vaikka luomutuotteita kaivattiin markkinoille lisää, painottui tutkimuksessa myös se, että luomu yksin ei riitä lisäarvoksi uudelle elintarviketuotteelle. Tulosten mukaan hyvä elintarvikeinnovaatio erottuu jo olemassa olevista tuotteista, on useampaan kuluttajatrendiin sopiva sekä muiden hyvien ominaisuuksiensa lisäksi myös luomua. Toimeksiantajayritys voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia innovaatiotyössään.