Oppimispalvelun kaupallistaminen
Kiiskinen, Sami (2022)
Kiiskinen, Sami
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda rautalankamalli kaupallistamisen oppimispalvelusta, toimeksiantajalle, joka oli Hämeen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyöstä selviää mitä on kaupallistaminen, mitä kaupallistamisen tärkeimmät aiheet sisältävät, mitä kanvaasit ovat ja miten kanvaaseja voidaan käyttää oppimispalvelussa. Teoriaosuudessa käydään kaupallistamisen tärkeimmät vaiheet, käsitellään kaupallistamisen sanastoa ja käsitellään kanvaasin peruskäsitystä. Teoriaosuuden lukemalla ymmärtää kaupallistamisen perusteet ja sen pohjalta kaupallistamisen rautalankamalli on luotu.
Rautalankamallin tavoitteena oli toimia oppimisalustana, josta kaupallistamisen oppia voi omaksua ja perehtyä sen maailmaan. Työssä luotiin viisi kanvasta, jotka sisältivät kaupallistamisen eri aiheita, kuten brändin rakentaminen, lanseeraus, tuotteistaminen, hinnoittelu ja kaupallistaminen. Kanvaaseja kokeiltiin kolmella opettajalla ja kahdella opiskelijalla, joilta pyydettiin erityyppistä palautetta kyselyllä. Palautteen perusteella oli tarkoituksena hioa kanvaaseja siihen pisteeseen, jotta toimeksiantaja voi luoda siitä oppimispalvelun learn-moodleen ja jatkaa isomman käyttäjäkokemuksen perusteella kanvaasien kehitystä. Kanvaasien kokeilu tehtiin käytettävyystutkimus menetelmällä, jossa sähköpostilla kokeilijoilta pyydettiin palautetta. Kokeilussa selvisi kanvaasien visualisoinnin tarpeen parantaminen väreillä, kuvilla ja tiivistämällä. Kanvaasien parantamista kuvailtiin, myös sisällön tiivistämällä. Kokeilun tuloksena kanvaasien seurattavuus, luettavuus ja kiinnostavuus parantui.
Rautalankamallin tavoitteena oli toimia oppimisalustana, josta kaupallistamisen oppia voi omaksua ja perehtyä sen maailmaan. Työssä luotiin viisi kanvasta, jotka sisältivät kaupallistamisen eri aiheita, kuten brändin rakentaminen, lanseeraus, tuotteistaminen, hinnoittelu ja kaupallistaminen. Kanvaaseja kokeiltiin kolmella opettajalla ja kahdella opiskelijalla, joilta pyydettiin erityyppistä palautetta kyselyllä. Palautteen perusteella oli tarkoituksena hioa kanvaaseja siihen pisteeseen, jotta toimeksiantaja voi luoda siitä oppimispalvelun learn-moodleen ja jatkaa isomman käyttäjäkokemuksen perusteella kanvaasien kehitystä. Kanvaasien kokeilu tehtiin käytettävyystutkimus menetelmällä, jossa sähköpostilla kokeilijoilta pyydettiin palautetta. Kokeilussa selvisi kanvaasien visualisoinnin tarpeen parantaminen väreillä, kuvilla ja tiivistämällä. Kanvaasien parantamista kuvailtiin, myös sisällön tiivistämällä. Kokeilun tuloksena kanvaasien seurattavuus, luettavuus ja kiinnostavuus parantui.