Nuoret aikuiset elämysmatkailijoina
Ahonen, Ella (2022)
Ahonen, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816606
Tiivistelmä
Elämys tarkoittaa yksilöllistä ja merkityksellistä kokemusta, jolla on positiivinen vaikutus. Elämysmatkailua voidaan pitää laajana kokonaisuutena, joka pitää sisällään monta matkailun haaraa kuten ruokamatkailun, hyvinvointimatkailun, kulttuurimatkailun, aktiviteettimatkailun ja luksusmatkailun. Elämysmatkailun tärkeimpänä kohderyhmänä on pidetty nuoria aikuisia.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, sitä mitkä asiat vaikuttavat matkailuelämysten syntymiseen nuorten aikuisten keskuudessa. Tutkimuksessa elämysten toteutumista havainnoitiin niin matkailun trendien (mm. aktiviteetit, luonto), matkailupalvelun elementtien (mm. esteettisyys, yksilöllisyys) kuin matkustusmaan (Suomi, ulkomaat) pohjalta. Tutkimuksessa kartoitettiin myös kohderyhmän matkailutottumuksia vuodelta 2021. Tuloksista haluttiin ilmiön selvittämisen lisäksi löytää myös yhtäläisyyksiä sekä eroavaisuuksia vastaajien väliltä.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake sisälsi niin monivalintakysymyksiä kuin avoimia kysymyksiä. Kyselyä jaettiin mm. Facebookissa erilaisissa matkailuaiheisissa ryhmissä. Kyselyyn saatiin 91 vastaajaa ja se oli auki kuusi päivää. Tutkimustulokset havainnollistettiin kuvioiden avulla, ja avointen kysymysten vastaukset teemoittelemalla.
Tuloksista selvisi, että nähtävyydet, aktiviteetit sekä ruoka ja juoma ovat suurimmalle osalle kohderyhmästä niitä asioita, joiden myötä matkailuelämykset syntyvät. Myös luonto koettiin merkitykselliseksi tekijäksi elämyksellisyyden näkökulmasta. Matkailupalveluilta toivottiin viihteellisyyttä, muistettavuutta sekä kontrastia arkeen mutta myös turvallisuus- ja vastuullisuusaspektit olivat nuorille aikuisille tärkeitä. Ohjatut retket ja aktiviteetit osoittautuivat matkailupalveluiden joukosta elämyksellisimmiksi.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, sitä mitkä asiat vaikuttavat matkailuelämysten syntymiseen nuorten aikuisten keskuudessa. Tutkimuksessa elämysten toteutumista havainnoitiin niin matkailun trendien (mm. aktiviteetit, luonto), matkailupalvelun elementtien (mm. esteettisyys, yksilöllisyys) kuin matkustusmaan (Suomi, ulkomaat) pohjalta. Tutkimuksessa kartoitettiin myös kohderyhmän matkailutottumuksia vuodelta 2021. Tuloksista haluttiin ilmiön selvittämisen lisäksi löytää myös yhtäläisyyksiä sekä eroavaisuuksia vastaajien väliltä.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake sisälsi niin monivalintakysymyksiä kuin avoimia kysymyksiä. Kyselyä jaettiin mm. Facebookissa erilaisissa matkailuaiheisissa ryhmissä. Kyselyyn saatiin 91 vastaajaa ja se oli auki kuusi päivää. Tutkimustulokset havainnollistettiin kuvioiden avulla, ja avointen kysymysten vastaukset teemoittelemalla.
Tuloksista selvisi, että nähtävyydet, aktiviteetit sekä ruoka ja juoma ovat suurimmalle osalle kohderyhmästä niitä asioita, joiden myötä matkailuelämykset syntyvät. Myös luonto koettiin merkitykselliseksi tekijäksi elämyksellisyyden näkökulmasta. Matkailupalveluilta toivottiin viihteellisyyttä, muistettavuutta sekä kontrastia arkeen mutta myös turvallisuus- ja vastuullisuusaspektit olivat nuorille aikuisille tärkeitä. Ohjatut retket ja aktiviteetit osoittautuivat matkailupalveluiden joukosta elämyksellisimmiksi.