Peliyhtiöiden nousu ja tuho
Vilen, Oskari (2022)
Vilen, Oskari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816643
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu dokumenttianalyysinä ja siinä käydään läpi peliyhtiöiden onnistumiseen ja epäonnistumiseen johtavia työtapoja. Tekijä tuo alussa esille alan yleishistoriaa. Mistä peiliala sai alkunsa ja mikä on sen nykytila? Työssä tuodaan myös esille pelinkehityksen historiaa Suomessa ja kuinka pelinkehityksen alkuvuodet mobiilipelien parissa rakensi vahvan alus- tan suomalaiselle pelinkehitykselle.
Peliyhtiöiden nousuun liittyvässä kappaleessa tekijä avaa pelinkehitykseen liittyviä tunnuslukuja sekä määrittelee menestyksen parametrit. Mitkä tekijät löytyvät menestyneiden pelien ja peliyhtiöiden takaa? Menestyksen esimerkkeinä tuodaan esille suomalaisia menestystarinoita kuten Rovio, Housemarque ja Supercell, erilaisten haastatteluiden, tutkimusten ja artikkelien avulla. Työssä avataan suomalaista pelinteon kulttuuria edellä mainittujen yritysten kautta.
Kolmannessa luvussa tekijä tuo esille pelikehityksen tekijöitä, joilla on voimakas negatiivinen vaikutus pelien menestykseen ja kehitykseen. Varsinkin viimevuosien aikana pinnalla ollut Cyberpunk 2077 ja sen kehittäjä CD Project RED ovat hyvä esimerkkitapaus siitä, millä tavalla peliä ei kannata kehittää taikka tuoda markkinoille. Toisena epäonnistumisen esimerkkinä tekijä tuo esille brittiläisen Lionhead Studion, jonka lakkautusta ja historiaa oli kattavasti dokumentoitu mediassa.
Lopuksi kirjoittaja kiteyttää opinnäytetyön tuoman tutkimuksen tulokset ja tiivistää mikä tekee pelinkehityksestä menestyvää ja mikä vuorostaan ajaa sen tuhoon. Tekijä tuo myös esille mahdollisia tulevaisuuden trendejä ja mitä pelinkehittäjien on mahdollisesti kohdattava alan murroksessa.
Peliyhtiöiden nousuun liittyvässä kappaleessa tekijä avaa pelinkehitykseen liittyviä tunnuslukuja sekä määrittelee menestyksen parametrit. Mitkä tekijät löytyvät menestyneiden pelien ja peliyhtiöiden takaa? Menestyksen esimerkkeinä tuodaan esille suomalaisia menestystarinoita kuten Rovio, Housemarque ja Supercell, erilaisten haastatteluiden, tutkimusten ja artikkelien avulla. Työssä avataan suomalaista pelinteon kulttuuria edellä mainittujen yritysten kautta.
Kolmannessa luvussa tekijä tuo esille pelikehityksen tekijöitä, joilla on voimakas negatiivinen vaikutus pelien menestykseen ja kehitykseen. Varsinkin viimevuosien aikana pinnalla ollut Cyberpunk 2077 ja sen kehittäjä CD Project RED ovat hyvä esimerkkitapaus siitä, millä tavalla peliä ei kannata kehittää taikka tuoda markkinoille. Toisena epäonnistumisen esimerkkinä tekijä tuo esille brittiläisen Lionhead Studion, jonka lakkautusta ja historiaa oli kattavasti dokumentoitu mediassa.
Lopuksi kirjoittaja kiteyttää opinnäytetyön tuoman tutkimuksen tulokset ja tiivistää mikä tekee pelinkehityksestä menestyvää ja mikä vuorostaan ajaa sen tuhoon. Tekijä tuo myös esille mahdollisia tulevaisuuden trendejä ja mitä pelinkehittäjien on mahdollisesti kohdattava alan murroksessa.