Bränditutkimus : Lippu.fin brändin ja tunnettuuden vahvistaminen
Salkunen, Elli (2022)
Salkunen, Elli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716262
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona lipunmyyntiyritys Lippu.fille (Lippupiste Oy) ja se käsittelee yrityksen brändin nykytilaa ja sen vahvistamista. Työn tarkoituksena oli muodostaa kokonaiskuva alan kuluttajakäyttäytymisestä sekä selvittää, millainen tunnettuus Lippu.fillä on, kuinka brändi erottuu markkinassa muista kilpailijoista ja millaisia mielikuvia brändistä syntyy kuluttajille. Opinnäytetyön tutkimustuloksia käsiteltiin brändin ja markkinoinnin näkökulmasta.
Keskeiset teoriakokonaisuudet sisältävät brändin käsitteen ja brändin rakentamisen perustiedot. Teoriassa syvennyttiin brändin tunnettuuden ja uskollisuuden tasoihin, erottautumistekijöihin sekä brändin kehittämiseen arvon kehittämisen ja yritysvastuun näkökulmista. Viestintäkanavista käsiteltiin ne, jotka nousevat esille tutkimuksen kehitysehdotuksissa.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä liiketoiminnallisiin tutkimuksiin erikoistuneen yrityksen kanssa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia kysymyksiä yhdistelevällä B2C-kyselytutkimuksellä. Tutkimus toteutettiin online-kuluttajapaneelissa ja sen otoskoko oli 1002 kulttuuri-, viihde tai urheilutapahtumissa käyvää 18-70-vuotiasta henkilöä ympäri maan. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan pitää valtakunnallisesti Suomen väestöä edustavana.
Tulokset osoittivat, että Lippu.fi pitää hallussaan markkinan vahvinta asemaa: brändifunneleista nähdään, että Lippu.fillä on kilpailijoitaan korkeampi spontaani tunnettuus, harkinta, käyttö ja preferenssi. Spontaania tunnettuutta korkeampi autettu tunnettuus kertoo, että yrityksen logo on nimeä tunnetumpi. Tärkeimmäksi huomioksi nousi, etteivät lipunmyyntiyritysten brändit kuitenkaan tällä hetkellä juuri erotu toisistaan, vaan kuluttajien mielikuvat muodostavat ainoastaan toiminnan hygieniatekijät eli perustarpeet. Bränditoiminnan kehittäminen ja brändin kirkastaminen heijastuu kuluttajamielikuvien kautta ostopäätökseen ja vahvistaa entisestään Lippu.fin asemaa markkinajohtajana. Tutkimuksen lopputuotoksena syntyivät yrityksen linjauksiin sopivat monikanavaiset brändiviestinnän kehitysehdotukset, jotka vahvistavat haluttuja erottautumistekijöitä ja kasvattavat tunnettuutta.
Keskeiset teoriakokonaisuudet sisältävät brändin käsitteen ja brändin rakentamisen perustiedot. Teoriassa syvennyttiin brändin tunnettuuden ja uskollisuuden tasoihin, erottautumistekijöihin sekä brändin kehittämiseen arvon kehittämisen ja yritysvastuun näkökulmista. Viestintäkanavista käsiteltiin ne, jotka nousevat esille tutkimuksen kehitysehdotuksissa.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä liiketoiminnallisiin tutkimuksiin erikoistuneen yrityksen kanssa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia kysymyksiä yhdistelevällä B2C-kyselytutkimuksellä. Tutkimus toteutettiin online-kuluttajapaneelissa ja sen otoskoko oli 1002 kulttuuri-, viihde tai urheilutapahtumissa käyvää 18-70-vuotiasta henkilöä ympäri maan. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan pitää valtakunnallisesti Suomen väestöä edustavana.
Tulokset osoittivat, että Lippu.fi pitää hallussaan markkinan vahvinta asemaa: brändifunneleista nähdään, että Lippu.fillä on kilpailijoitaan korkeampi spontaani tunnettuus, harkinta, käyttö ja preferenssi. Spontaania tunnettuutta korkeampi autettu tunnettuus kertoo, että yrityksen logo on nimeä tunnetumpi. Tärkeimmäksi huomioksi nousi, etteivät lipunmyyntiyritysten brändit kuitenkaan tällä hetkellä juuri erotu toisistaan, vaan kuluttajien mielikuvat muodostavat ainoastaan toiminnan hygieniatekijät eli perustarpeet. Bränditoiminnan kehittäminen ja brändin kirkastaminen heijastuu kuluttajamielikuvien kautta ostopäätökseen ja vahvistaa entisestään Lippu.fin asemaa markkinajohtajana. Tutkimuksen lopputuotoksena syntyivät yrityksen linjauksiin sopivat monikanavaiset brändiviestinnän kehitysehdotukset, jotka vahvistavat haluttuja erottautumistekijöitä ja kasvattavat tunnettuutta.