Virtuaalivaluutat ja niiden taustalla olevien teknologioiden vaikutus videopelaamiseen
Kivinen, Samuli (2022)
Kivinen, Samuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816912
Tiivistelmä
Tämä työn aihe oli ajankohtainen ja mediassa sanat virtuaalivaluutta tai Bitcoin olivat kulkeutuneet jo monien korviin. Vaakalaudan toisessa päässä oli videopelaaminen, mikä oli minulle hyvin läheinen harrastus. Näiden kahden aiheen mahdollinen yhdistyminen sai minut opiskelijana työstämään ja tutkimaan aihetta. Työn tehtävänä oli avata lukijalle ja itselleni mahdollisimman laajasti virtuaalivaluutat ja niiden taustalla toimivia teknologioita. Lukijalle oli myös tuotava esiin videopelaaminen ja videopeliala kokonaisuudessaan, jotta aiheeseen oli helpompi syventyä.
Kattavan teorian avulla oli tarkoitus antaa tutkimukselle selkeät tavoitteet. Tavoite oli tutkia virtuaalivaluuttojen tuomaa muutosta videopeleihin ja sen mukana lisääntyvää arvoa videopelaamiselle. Tavoitteena oli myös korostaa nykyisen videopelaamisen suuruutta, mutta myös sen arvoa ja heikkouksia. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia videopelaamista tulon lähteenä ja miten nämä eri pelimuodot mahdollistivat tuottoja tai tappioita.
Työ toteutettiin pääsääntöisesti artikkeleiden ja oman kokemuksen perusteella, kun aihe oli niin uusi ja lähteiden kerääminen oli suhteellisen haastavaa tästä aiheesta. Teorian kasaaminen artikkeleiden kautta oli haasteellista mutta siitä tuli lopulta ytimekäs tietopaketti. Tutkimuksessa päästiin käyttämään videopelien sivustoja ja järjestelmiä, joiden avulla oli mielenkiintoista päästä näkemään erilaisia mahdollisuuksia virtuaalivaluutan myötä. Tutkimus itsessään oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Työn tulos oli yllättävä, mutta jättää vielä spekuloimisen varaa virtuaalivaluuttojen epävarmuuden ja riskien takia. Toisaalta oli kannustavaa nähdä miten uusi ilmiö voi tuoda tullessaan paljon mahdollisuuksia, jotka varmasti kiinnostavat varsinkin videopelaajia.
Kattavan teorian avulla oli tarkoitus antaa tutkimukselle selkeät tavoitteet. Tavoite oli tutkia virtuaalivaluuttojen tuomaa muutosta videopeleihin ja sen mukana lisääntyvää arvoa videopelaamiselle. Tavoitteena oli myös korostaa nykyisen videopelaamisen suuruutta, mutta myös sen arvoa ja heikkouksia. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia videopelaamista tulon lähteenä ja miten nämä eri pelimuodot mahdollistivat tuottoja tai tappioita.
Työ toteutettiin pääsääntöisesti artikkeleiden ja oman kokemuksen perusteella, kun aihe oli niin uusi ja lähteiden kerääminen oli suhteellisen haastavaa tästä aiheesta. Teorian kasaaminen artikkeleiden kautta oli haasteellista mutta siitä tuli lopulta ytimekäs tietopaketti. Tutkimuksessa päästiin käyttämään videopelien sivustoja ja järjestelmiä, joiden avulla oli mielenkiintoista päästä näkemään erilaisia mahdollisuuksia virtuaalivaluutan myötä. Tutkimus itsessään oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Työn tulos oli yllättävä, mutta jättää vielä spekuloimisen varaa virtuaalivaluuttojen epävarmuuden ja riskien takia. Toisaalta oli kannustavaa nähdä miten uusi ilmiö voi tuoda tullessaan paljon mahdollisuuksia, jotka varmasti kiinnostavat varsinkin videopelaajia.