Sjötjänstgöringens inverkan på simulatorexamen för vaktstyrmansbehörighet
Parchmann, Pontus (2022)
Parchmann, Pontus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716220
Tiivistelmä
Detta arbete är baserat runt simulatorexamen på Novias sjöfartsutbildning i Åbo från den
studerandes synvinkel.
Målet var att ta reda på hur erfarenhet bortsett från de yrkesrelaterade kurserna
påverkar den studerandes prestation i simulatorexamen. Största fokus lades på den
erfarenhet den studerande fått under avlagd sjötjänstgöring i form av handledd praktik
men det togs också i beaktande Simulator nights frivilliga övningstillfällen i simulatorn
som arrangerats i skolan.
Undersökningen genomfördes med hjälp av ett frågeformulär i pappersform med
kvantitativa och kvalitativa frågor som delades ut till studerandena efter att deras
utförande i examen blivit bedömt. Totalt har 37 antal studerande deltagit i
undersökningen som utfördes april 2022.
Resultatet av undersökningen visar att de som under sjöpraktiken fått öva på
navigationsrelaterade uppgifter som hör till styrmansyrket har en mycket högre chans att
bli godkänd i simulatorexamen. Skillnaden är ännu tydligare om träningen ombord
resulterat i att den studerande kände sig mera erfaren med riktig fartygsbrygga över
simulatorn. Även om de som deltagit i Simulator night över lag klarade sig sämre i examen
kan dessa övningar ändå ha bidragit till den något högre totala andelen godkända
examensprestationer jämfört med tidigare år.
studerandes synvinkel.
Målet var att ta reda på hur erfarenhet bortsett från de yrkesrelaterade kurserna
påverkar den studerandes prestation i simulatorexamen. Största fokus lades på den
erfarenhet den studerande fått under avlagd sjötjänstgöring i form av handledd praktik
men det togs också i beaktande Simulator nights frivilliga övningstillfällen i simulatorn
som arrangerats i skolan.
Undersökningen genomfördes med hjälp av ett frågeformulär i pappersform med
kvantitativa och kvalitativa frågor som delades ut till studerandena efter att deras
utförande i examen blivit bedömt. Totalt har 37 antal studerande deltagit i
undersökningen som utfördes april 2022.
Resultatet av undersökningen visar att de som under sjöpraktiken fått öva på
navigationsrelaterade uppgifter som hör till styrmansyrket har en mycket högre chans att
bli godkänd i simulatorexamen. Skillnaden är ännu tydligare om träningen ombord
resulterat i att den studerande kände sig mera erfaren med riktig fartygsbrygga över
simulatorn. Även om de som deltagit i Simulator night över lag klarade sig sämre i examen
kan dessa övningar ändå ha bidragit till den något högre totala andelen godkända
examensprestationer jämfört med tidigare år.