Verkostomaisen toiminnan johtaminen
Mäkelä, Jenni (2022)
Mäkelä, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113703
Tiivistelmä
Verkostomainen toiminta on välttämättömyys tämän päivän yritysliiketoiminnassa. Verkostoissa toimimisesta ja verkostoitumisen merkityksestä puhutaan paljon. Verkostomaisella toiminnalla voi olla hyvinkin merkittäviä strategisia tavoitteita tai toisessa ääripäässä verkostomaisella toiminnalla tarkoitetaan hyvin kevyttä yhteistyötä ilman määriteltyjä tavoitteita. Johtamismalleja ja johtamisen käytäntöjä tulee uudistaa ja arvioida sen mukaisesti mitä verkostomaisella toiminnalla tavoitellaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata mitä verkostomainen toiminta tarkoittaa ja mitä sillä tavoitellaan Telian palvelujohtamisen osa-alueella. Tavoitteena oli myös tunnistaa verkostojohtamisen haasteita, parhaita käytäntöjä ja erityispiirteitä, että verkostomaista toimintaa pystytään kehittämään.
Tutkimuksen teoreettinen perusta rakentuu verkostokäsitteiden sekä strategisen verkostojohtamisen teorioiden kautta. Verkostojohtamisen teoriasta hyödynnetään etenkin aikaisempien tutkimusten kautta tunnistettuja verkostojohtamisen parhaita käytäntöjä, joita on kuvattu organisaatiotason strategisen verkostojohtamisen käytäntöjen osalta sekä yksittäisen verkoston johtajan johtamisen käytänteiden kautta.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistui haastateltavia henkilöitä kolmesta eri yhtiöstä. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin kautta muodostui tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset.
Tutkimustulokissa kuvattiin mitä verkostomaisella toiminnalla tavoitellaan ja millaisia haasteita verkostojohtamisessa tunnistettiin. Lisäksi tuloksia peilattiin teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin, joiden kautta tunnistettiin konkreettisia verkostojohtamisen hyviä käytäntöjä kuten verkostostrategian kirkastaminen, verkostokartan kuvaaminen sekä verkostojen hallintamallien valinnan tärkeys. Lisäksi tuloksissa kuvattiin verkostojohtamisen erityispiirteitä yksittäisen verkoston johtamisen näkökulmasta.
Johtopäätöksissä todettiin, että palvelujohtamisella on niin laaja toiminta-alue, että tulokset voidaan laajentaa koskemaan koko Telian yritysliiketoimintaa ja yhteistyötä tutkimuksessa mukana olleiden yhtiöiden välillä. Tutkimuksen kautta muodostui selkeä tarve strategisen verkostojohtamisen käytänteiden kirkas-tamisesta. Lisäksi tunnistettiin hyviä verkostojohtamisen käytänteitä, kehitystoimenpiteitä sekä useita jatkotutkimusaiheita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata mitä verkostomainen toiminta tarkoittaa ja mitä sillä tavoitellaan Telian palvelujohtamisen osa-alueella. Tavoitteena oli myös tunnistaa verkostojohtamisen haasteita, parhaita käytäntöjä ja erityispiirteitä, että verkostomaista toimintaa pystytään kehittämään.
Tutkimuksen teoreettinen perusta rakentuu verkostokäsitteiden sekä strategisen verkostojohtamisen teorioiden kautta. Verkostojohtamisen teoriasta hyödynnetään etenkin aikaisempien tutkimusten kautta tunnistettuja verkostojohtamisen parhaita käytäntöjä, joita on kuvattu organisaatiotason strategisen verkostojohtamisen käytäntöjen osalta sekä yksittäisen verkoston johtajan johtamisen käytänteiden kautta.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistui haastateltavia henkilöitä kolmesta eri yhtiöstä. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin kautta muodostui tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset.
Tutkimustulokissa kuvattiin mitä verkostomaisella toiminnalla tavoitellaan ja millaisia haasteita verkostojohtamisessa tunnistettiin. Lisäksi tuloksia peilattiin teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin, joiden kautta tunnistettiin konkreettisia verkostojohtamisen hyviä käytäntöjä kuten verkostostrategian kirkastaminen, verkostokartan kuvaaminen sekä verkostojen hallintamallien valinnan tärkeys. Lisäksi tuloksissa kuvattiin verkostojohtamisen erityispiirteitä yksittäisen verkoston johtamisen näkökulmasta.
Johtopäätöksissä todettiin, että palvelujohtamisella on niin laaja toiminta-alue, että tulokset voidaan laajentaa koskemaan koko Telian yritysliiketoimintaa ja yhteistyötä tutkimuksessa mukana olleiden yhtiöiden välillä. Tutkimuksen kautta muodostui selkeä tarve strategisen verkostojohtamisen käytänteiden kirkas-tamisesta. Lisäksi tunnistettiin hyviä verkostojohtamisen käytänteitä, kehitystoimenpiteitä sekä useita jatkotutkimusaiheita.