Asiakkaiden odotukset noutoruokaa kohtaan covid-19-pandemian aikana: noutoruoan alkuperän tärkeys: uusia näkökulmia alkuperän tärkeyteen Keski-Suomessa
Henttonen, Arttu-Pekka (2022)
Henttonen, Arttu-Pekka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816906
Tiivistelmä
Covid-19-pandemia asetti ravintola-alan yritykset uuden haasteen eteen keväällä 2020. Ravintoloiden täysi sulkeminen lamautti käytännössä kokonaan ravintoloiden liikevaihdon. Viimeisen kahden vuoden aikana ravintoloiden toimintaa on rajoitettu vähentämällä asiakaspaikkoja ja aukioloaikoja. Siksi myynti on keskittynyt pääasiassa noutoruoan myyntiin. Noutoruoalla tarkoitetaan mukaan otettavaa tai asiakkaalle johonkin paikkaan toimitettavaa ruoka-annosta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia odotuksia asiakkailla on ravintoloiden tarjoamaan noutoruokaa kohtaan, minkälaisia asioita he arvostavat tilatessaan noutoruokaa ja covid-19-pandemia heidän valintoihinsa. Kysely rajattiin Keski-Suomen alueelle. Kysely toteutettiin määrällisenä ja laadullisena verkkokyselynä toukokuussa 2020, ja se sisälsi niin strukturoituja kuin myös avoimia kysymyksiä. Kysely jaettiin Facebookissa suljetussa ryhmässä. Kyselyyn saatiin 167 vastausta.
Tutkimustuloksista merkittävänä voidaan pitää sitä, että asiakkaat arvostavat kotimaassa tuotettua ruokaa. Lähiruokaa toivotaan olevan enemmän saatavilla. Sen kerrotaan olevan puhdasta, tuoretta ja sen jakeluketjut tiedetään. Kotimaista ruokaa arvostetaan myös, koska silloin tuetaan kotimaisia ja paikallisia yrittäjiä. Covid-19-pandemia on vaikuttanut tutkittavien ruokailutottumuksiin. Hygieniaan ja elintarviketurvallisuuteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa etenkin naispuoleisten asiakkaiden ostokäyttäytymisestä, mitä he arvostavat noutoruoassa ja mitenkä meneillään oleva covid-19-pandemia vaikuttaa yleisesti heidän valintoihinsa tilata noutoruokaa. Uskon, että tutkimuksesta on apua ravintoloille. He pystyvät kehittämään palveluitaan tulosten perusteella ja kehittää palveluistaan entistä houkuttelevampia asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia odotuksia asiakkailla on ravintoloiden tarjoamaan noutoruokaa kohtaan, minkälaisia asioita he arvostavat tilatessaan noutoruokaa ja covid-19-pandemia heidän valintoihinsa. Kysely rajattiin Keski-Suomen alueelle. Kysely toteutettiin määrällisenä ja laadullisena verkkokyselynä toukokuussa 2020, ja se sisälsi niin strukturoituja kuin myös avoimia kysymyksiä. Kysely jaettiin Facebookissa suljetussa ryhmässä. Kyselyyn saatiin 167 vastausta.
Tutkimustuloksista merkittävänä voidaan pitää sitä, että asiakkaat arvostavat kotimaassa tuotettua ruokaa. Lähiruokaa toivotaan olevan enemmän saatavilla. Sen kerrotaan olevan puhdasta, tuoretta ja sen jakeluketjut tiedetään. Kotimaista ruokaa arvostetaan myös, koska silloin tuetaan kotimaisia ja paikallisia yrittäjiä. Covid-19-pandemia on vaikuttanut tutkittavien ruokailutottumuksiin. Hygieniaan ja elintarviketurvallisuuteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa etenkin naispuoleisten asiakkaiden ostokäyttäytymisestä, mitä he arvostavat noutoruoassa ja mitenkä meneillään oleva covid-19-pandemia vaikuttaa yleisesti heidän valintoihinsa tilata noutoruokaa. Uskon, että tutkimuksesta on apua ravintoloille. He pystyvät kehittämään palveluitaan tulosten perusteella ja kehittää palveluistaan entistä houkuttelevampia asiakkaiden näkökulmasta.