Perhetyö Porin perusturvan lapsiperheiden palveluissa, koulun perhetyön kehittäminen
Ramsten, Jaana (2022)
Ramsten, Jaana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816461
Tiivistelmä
Porin perusturvan Lapsiperheiden palvelujen, perhesosiaalityön kautta on lapsiperheiden mahdollista saada perhetyön tukea. Perhesosiaalityössä yhtenä perhetyön muotona on koulun perhetyö, jonka tarkoituksena on tarjota esi- ja perusopetuksessa oleville lapsille ja heidän perheilleen sosiaalihuoltolain mukaista varhaisen tuen perhetyötä. Koulun perhetyön palvelua on mahdollista saada huolien ja ongelmien ollessa vielä pieniä. Koulun perhetyön perhetyöntekijät on jalkautettu Porin perusturvan yhteistoiminta-alueen perusopetuksen kouluille ja näin lasten ja vanhempien on helppo saada perhetyön tukea oman elinpiirinsä kautta.
Koulun perhetyön kehittämiselle oli tarvetta koska toteutettujen kyselytutkimusten sekä käytännön työntekijöiden mukaan koulun perhetyön toimintatapoja olisi hyvä selkiyttää. Porin perusturvassa perustettiin myös uusi organisaatio Lapsiperheiden palvelut, johon tuli sijoittumaan lapsiperheiden peruspalveluja. Tämän muutoksen myötä oli tarvetta suunnitella asiakasohjautuvuutta organisaation sisällä olevien palvelujen välillä. Lapsiperheiden varhaiseen tukeen panostamiseen oli tahtotilaa Porin perusturvassa ja koulun perhetyöntekijöitä palkattiin lisää. Työn laajenemisen myötä tuli entistä tärkeämmäksi selkiyttää ja yhtenäistää koulun perhetyötä, jotta asuinpaikasta riippumatta lapsiperheillä oli mahdollista saada samanlaista varhaista perhetyön tukea. Porin varhaiskasvatuksessa oli alkamassa uusi lapsiperheiden ennaltaehkäisevä palvelu, perheohjaus ja päällekkäisen työn estämiseksi oli tärkeää sopia työnjaollisista asioista perheohjauksen ja koulun perhetyön välillä.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena yhteistyössä Porin perusturvan lapsiperheiden palvelujen perhesosiaalityön sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien, kasvatus- ja perheneuvonnan työntekijöiden sekä koulun perhetyöntekijöiden kanssa. Kehittämistyössä ideariihien ja reflektoivan keskustelun kautta määriteltiin koulun perhetyön asiakasta, luotiin yhtenäisiä toimintatapoja sekä tukimateriaalia koulun perhetyön palvelun toteuttamisen tueksi. Kehittämistyöni kesti keväästä 2021 ja loppuvuoteen 2021
Koulun perhetyön kehittämiselle oli tarvetta koska toteutettujen kyselytutkimusten sekä käytännön työntekijöiden mukaan koulun perhetyön toimintatapoja olisi hyvä selkiyttää. Porin perusturvassa perustettiin myös uusi organisaatio Lapsiperheiden palvelut, johon tuli sijoittumaan lapsiperheiden peruspalveluja. Tämän muutoksen myötä oli tarvetta suunnitella asiakasohjautuvuutta organisaation sisällä olevien palvelujen välillä. Lapsiperheiden varhaiseen tukeen panostamiseen oli tahtotilaa Porin perusturvassa ja koulun perhetyöntekijöitä palkattiin lisää. Työn laajenemisen myötä tuli entistä tärkeämmäksi selkiyttää ja yhtenäistää koulun perhetyötä, jotta asuinpaikasta riippumatta lapsiperheillä oli mahdollista saada samanlaista varhaista perhetyön tukea. Porin varhaiskasvatuksessa oli alkamassa uusi lapsiperheiden ennaltaehkäisevä palvelu, perheohjaus ja päällekkäisen työn estämiseksi oli tärkeää sopia työnjaollisista asioista perheohjauksen ja koulun perhetyön välillä.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena yhteistyössä Porin perusturvan lapsiperheiden palvelujen perhesosiaalityön sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien, kasvatus- ja perheneuvonnan työntekijöiden sekä koulun perhetyöntekijöiden kanssa. Kehittämistyössä ideariihien ja reflektoivan keskustelun kautta määriteltiin koulun perhetyön asiakasta, luotiin yhtenäisiä toimintatapoja sekä tukimateriaalia koulun perhetyön palvelun toteuttamisen tueksi. Kehittämistyöni kesti keväästä 2021 ja loppuvuoteen 2021