Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Teollisen yrityksen palveluliiketoiminnan kehittäminen: case Honkajoki Works Oy

Nieminen, Marjo (2022)

 
Avaa tiedosto
Nieminen_Marjo.pdf (5.002Mt)
Lataukset: 


Nieminen, Marjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816871
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Honkajoki Works Oy:n jälleenmyyjä- ja suoraostaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan, tuotteisiin ja palveluihin. Ensimmäisenä tavoitteena oli kartoittaa metalliteollisuuden palveluliiketoimintaan siirtymisen tilannetta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Toisena tavoitteena oli perehtyä palveluliiketoimintaan siirtymisen prosessiin, siinä käytettäviin keinoihin ja haasteisiin. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakastutkimus, jossa selvitettiin Honkajoki Works Oy:n jälleenmyyjä- ja suoraostaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen palveluihin ja tuotteisiin tällä hetkellä sekä kiinnostusta uusien palvelukokonaisuuksien hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee palveluliiketoimintaan siirtymisen prosessia teollisessa yrityksessä. Aluksi perehdytään yrityksen strategiseen muutokseen, yrityskulttuurin muutokseen ja nykytilan analysointiin. Tämän jälkeen käsitellään palveluliiketoimintaan siirtymisen keinoja ja haasteita. Keinot rakentuvat asiakasymmärryksen, arvon tuottamisen ja palvelukokonaisuuksien ympärille, joiden toteuttaminen edellyttää haasteiden tunnistamista. Teoreettinen viitekehys sisältää tuoteorientoituneen valmistusyrityksen kehitys- ja kasvupolun kohti palveluliiketoimintayritystä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa oli kysely, joka toteutettiin sähköpostitse verkkokyselynä Webropol-kysely- ja raportointityökalun avulla. Asiakkailta kysyttiin Honkajoki Works Oy:n palveluita ja tuotteita koskevia kysymyksiä sekä palveluliiketoiminnan kehittämiseen liittyviä asioita. Jälleenmyyjille osoitettuun kyselyyn vastasi 21 asiakasta, ja vastausprosentti oli 46 %. Suoraostajille lähetettyyn kyselyyn vastasi 53 asiakasta, ja vastausprosentti oli 24 %.
Asiakaskyselyn tulokset osoittivat, että Honkajoki Works Oy:n jälleenmyyjä- ja suoraostaja-asiakkaat olivat tyytyväisiä yrityksen tuotteisiin ja palveluihin. Yksi esille tulleista asiakkaille tärkeistä arvoista oli tarpeiden ymmärtäminen ja kuunteleminen. Asiakkaat olivat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä palvelujen eri osa-alueisiin, mutta kehitystä vaativia kohteitakin löytyi. Kyselyn tulokset antoivat myös viitteitä siitä, miten palveluliiketoimintaa voisi lähteä kehittämään.
Tästä opinnäytetyöstä on poistettu liike- ja ammattisalaisuuksia sisältäviä osioita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste