Opiskelijalähtöisempää terveystiedon opetusta ammattikoululaisille
Seppänen, Linda-Maria (2014)
Seppänen, Linda-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikoululaisten toiveita terveystiedon opetuksen suhteen. Opinnäytetyön tavoitteena on, että sen tulokset hyödynnetään Satakunnan Sydänpiiri ry:n Nuorisopuntari-hankkeen suunnittelussa ja hankkeen myötä terveystiedon opetuksesta tulisi opiskelijalähtöisempää. Tämä lisäisi ammattikoululaisten mielenkiintoa terveystietoa kohtaan ja se voisi vaikuttaa myönteisesti myös heidän terveyteensä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella WinNovan kolmelta opiskelijaryhmältä joulukuussa 2013. Kyselystä ilmeni ammattikoulun terveystiedossa käsiteltävien aiheiden olevan hyvin pitkälti niitä, mitä he toivovatkin ja kaikille aiheille oli kysyntää. Eniten opiskelijat halusivat terveystiedossa käsiteltävän liikuntaa, toiseksi eniten mielenterveyttä ja moni vastaajista halusi terveystiedon opetuksen sisältävän opetusta myös seksistä/ehkäisystä.
Terveystiedon opetusmenetelmiä koskevat mielipiteet hajaantuivat enemmän. Suurin osa ammattikoululaisista halusi terveystiedon opetusta videoiden avulla ja paljon haluttiin oppia myös ryhmäkeskustelujen ja ryhmätyöskentelyn avulla. Internetin ja puhelinten kasvavasta käytöstä huolimatta ammattikoululaiset eivät ole vielä kovin halukkaita hyödyntämään niitä opiskelussa, sillä vähiten vastaajista halusi terveystiedon opetusmenetelminä käytettävän puhelinsovelluksia ja Facebookia.
Terveystiedon opetusta tulisi ehdottomasti lisätä, koska yhden opintoviikon puitteissa on melkein mahdotonta käydä läpi kaikkia aiheita, joita terveystiedossa pitäisi käsitellä. Tiedon vähyys voi heijastua suoraan tehtyihin terveysvalintoihin, joten terveystiedon lisääminen olisi tärkeää ammattikoululaisten ja lukiolaisten välisten terveyserojen kaventamiseksi. Ennen kuin opetuksen määrää saadaan lisättyä, tulisi sitä opetuksen tehostamiseksi kehittää opiskelijalähtöisempään suuntaan. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi selvittää terveystiedon opettajien mielipiteitä terveystiedon opetuksesta ja sen kehittämisestä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella WinNovan kolmelta opiskelijaryhmältä joulukuussa 2013. Kyselystä ilmeni ammattikoulun terveystiedossa käsiteltävien aiheiden olevan hyvin pitkälti niitä, mitä he toivovatkin ja kaikille aiheille oli kysyntää. Eniten opiskelijat halusivat terveystiedossa käsiteltävän liikuntaa, toiseksi eniten mielenterveyttä ja moni vastaajista halusi terveystiedon opetuksen sisältävän opetusta myös seksistä/ehkäisystä.
Terveystiedon opetusmenetelmiä koskevat mielipiteet hajaantuivat enemmän. Suurin osa ammattikoululaisista halusi terveystiedon opetusta videoiden avulla ja paljon haluttiin oppia myös ryhmäkeskustelujen ja ryhmätyöskentelyn avulla. Internetin ja puhelinten kasvavasta käytöstä huolimatta ammattikoululaiset eivät ole vielä kovin halukkaita hyödyntämään niitä opiskelussa, sillä vähiten vastaajista halusi terveystiedon opetusmenetelminä käytettävän puhelinsovelluksia ja Facebookia.
Terveystiedon opetusta tulisi ehdottomasti lisätä, koska yhden opintoviikon puitteissa on melkein mahdotonta käydä läpi kaikkia aiheita, joita terveystiedossa pitäisi käsitellä. Tiedon vähyys voi heijastua suoraan tehtyihin terveysvalintoihin, joten terveystiedon lisääminen olisi tärkeää ammattikoululaisten ja lukiolaisten välisten terveyserojen kaventamiseksi. Ennen kuin opetuksen määrää saadaan lisättyä, tulisi sitä opetuksen tehostamiseksi kehittää opiskelijalähtöisempään suuntaan. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi selvittää terveystiedon opettajien mielipiteitä terveystiedon opetuksesta ja sen kehittämisestä.