WiseGolf-järjestelmän pilottikäyttöönotto Hyvigolfissa
Kuikkaniemi, Santtu (2022)
Kuikkaniemi, Santtu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716384
Tiivistelmä
Kaudella 2021 WiseNetwork toi golf-alalle WiseGolf-järjestelmän. WiseGolf on CRM-pohjainen toiminnanohjausjärjestelmä. Opinnäytetyö tehtiin Hyvigolf Oy:lle, jossa opinnäytetyöntekijä oli kausityöntekijänä kausina 2019–2021. Hyvigolfilla otettiin käyttöön WiseGolf järjestelmä syksyllä 2021. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Hyvigolfia järjestelmän kokonaisvaltaisessa käyttöönotossa ja järjestelmän hyödyntämisessä kaudella 2022. Opinnäytetyössä arvioitiin pilottikäyttöönottoa. Tämän lisäksi laadittiin laaja teoriapohja tukemaan käyttöönottoa ja Hyvigolfin asiakashallintaa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin Hyvigolfin, Yyteri Golfin ja WiseNetworkin henkilöitä yksitellen suoritetuilla teemahaastatteluilla.
WiseGolf-järjestelmä otettiin osittain käyttöön syksyllä 2021 ja yhtenä tavoitteena käyttöönotossa oli kehittää uutta järjestelmää golfalan yritysten tarpeiden mukaan. Käyttöönottoprosessissa merkittävänä lisähaasteena oli järjestelmän teknisen toteutuksen keskeneräisyys. Järjestelmän keskeneräisyys vaikutti asiakkaiden mielipiteisiin ja vaikutti merkittävästi muutosvastarinnan määrään.
Johtopäätöksinä opinnäytetyössä todettiin järjestelmällisen koulutuksen merkitys. Golf-alalla työntekijöistä huomattava määrä on kausityöntekijöitä, joten kauden alussa koulutuksen onnistuminen parantaa palvelun laatua. Koulutuksella on olennainen merkitys työtapojen muokkaamisessa järjestelmän tehokkaan käytön mahdollistamiseksi. Koulutuksen rakennetta suositellaan siirrettäväksi lähemmäksi koulutettavan arjen työtehtäviä. Muutosvastarintaa esiintyy vääjäämättä ja viestinnän merkitys korostuu muutosvastarinnan minimoimisessa. Hyvin toteutettuna viestintä kouluttaa henkilökunnan lisäksi asiakkaita järjestelmän käytössä ja parantaa merkittävästi asiakastyytyväisyyttä. Järjestelmän käyttöönotossa tärkeimpiä huomioita olivat henkilökunnan kouluttaminen ja viestinnän merkitys käyttöönoton onnistumisessa.
WiseGolf-järjestelmä otettiin osittain käyttöön syksyllä 2021 ja yhtenä tavoitteena käyttöönotossa oli kehittää uutta järjestelmää golfalan yritysten tarpeiden mukaan. Käyttöönottoprosessissa merkittävänä lisähaasteena oli järjestelmän teknisen toteutuksen keskeneräisyys. Järjestelmän keskeneräisyys vaikutti asiakkaiden mielipiteisiin ja vaikutti merkittävästi muutosvastarinnan määrään.
Johtopäätöksinä opinnäytetyössä todettiin järjestelmällisen koulutuksen merkitys. Golf-alalla työntekijöistä huomattava määrä on kausityöntekijöitä, joten kauden alussa koulutuksen onnistuminen parantaa palvelun laatua. Koulutuksella on olennainen merkitys työtapojen muokkaamisessa järjestelmän tehokkaan käytön mahdollistamiseksi. Koulutuksen rakennetta suositellaan siirrettäväksi lähemmäksi koulutettavan arjen työtehtäviä. Muutosvastarintaa esiintyy vääjäämättä ja viestinnän merkitys korostuu muutosvastarinnan minimoimisessa. Hyvin toteutettuna viestintä kouluttaa henkilökunnan lisäksi asiakkaita järjestelmän käytössä ja parantaa merkittävästi asiakastyytyväisyyttä. Järjestelmän käyttöönotossa tärkeimpiä huomioita olivat henkilökunnan kouluttaminen ja viestinnän merkitys käyttöönoton onnistumisessa.