Proteiininlähteiden valintaan vaikuttavat tekijät kuluttajilla : Erityistarkastelussa Muu-kasviproteiinituotteet
Salkojärvi, Paula (2022)
Salkojärvi, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816736
Tiivistelmä
Runsas lihankulutus aiheuttaa ongelmia niin ympäristölle, terveydelle kuin eläimillekin, minkä vuoksi kasviperäisempiin ruokavalioihin siirtyminen olisi tärkeää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset motiivit ohjaavat proteiinin lähteen valintaa ruokakaupassa ja minkä vuoksi kuluttajat ostavat lihajalosteiden kaltaisia Muu-kasviproteiinituotteita. Lisäksi selvitettiin, onko motiiveissa eroa lihansyöjien ja kasvissyöjien välillä.
Tutkimuksessa yhdistettiin määrällistä ja laadullista otetta. Aineiston keruu toteutettiin Webropol-kyselyn avulla, jota jaettiin Muu-tuotteita valmistavan yrityksen sosiaalisen median kanavissa sekä kasvisruokaan keskittyvissä Facebook-ryhmissä. Kysely muodostui Likertin asteikoista, monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Määrällistä aineistoa analysoitiin ristiintaulukoinnilla ja laadullista aineistoa teemoittelun keinoin.
Tutkimusaineistoksi saatiin 1502 vastaajaa. Kaikki vastanneet kokivat tuotteen maun ja edullisuuden tärkeiksi tekijöiksi proteiinin lähdettä valitessaan. Proteiinin lähteen kotimaisuus sekä ravitsemukselliset tekijät, kuten tuotteen terveellisyys ja vähäsuolaisuus olivat lihansyöjille hieman tärkeämpiä tekijöitä kuin kasvissyöjille. Kasvissyöjille puolestaan tuotteen eläinystävällisyys oli tärkeämpää kuin lihansyöjille. Ympäristötekijät olivat tärkeitä molemmille ryhmille, mutta hieman enemmän tärkeitä kasvissyöjille. Muutuotteita ostaessa kokeilunhaluisuus oli tärkeä motiivi niin lihansyöjille kuin kasvissyöjillekin. Moni lihansyöjä oli korvannut Muu-tuotteilla niitä vastaavia lihajalosteita. Vastaajat ruokavaliosta riippumatta pitivät Muu-tuotteita mukavana vaihteluna ja helppokäyttöisenä proteiinin lähteenä. Tuotteet olivat mahdollistaneet monille kasvissyöjille sellaisia ruokailukokemuksia, jotka olivat jääneet kasvissyönnin myötä pois.
Tulosten perusteella monet kuluttajat ovat motivoituneita valitsemaan vastuullisempia proteiinin lähteitä. Muu-tuotteiden kaltaiset kasviproteiinivalmisteet voivat helpottaa kasviperäisemmän ruokavalion toteuttamista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin Muu-tuotteiden kuin muidenkin kasviproteiinituotteiden tuotekehitys- ja markkinointityössä.
Tutkimuksessa yhdistettiin määrällistä ja laadullista otetta. Aineiston keruu toteutettiin Webropol-kyselyn avulla, jota jaettiin Muu-tuotteita valmistavan yrityksen sosiaalisen median kanavissa sekä kasvisruokaan keskittyvissä Facebook-ryhmissä. Kysely muodostui Likertin asteikoista, monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Määrällistä aineistoa analysoitiin ristiintaulukoinnilla ja laadullista aineistoa teemoittelun keinoin.
Tutkimusaineistoksi saatiin 1502 vastaajaa. Kaikki vastanneet kokivat tuotteen maun ja edullisuuden tärkeiksi tekijöiksi proteiinin lähdettä valitessaan. Proteiinin lähteen kotimaisuus sekä ravitsemukselliset tekijät, kuten tuotteen terveellisyys ja vähäsuolaisuus olivat lihansyöjille hieman tärkeämpiä tekijöitä kuin kasvissyöjille. Kasvissyöjille puolestaan tuotteen eläinystävällisyys oli tärkeämpää kuin lihansyöjille. Ympäristötekijät olivat tärkeitä molemmille ryhmille, mutta hieman enemmän tärkeitä kasvissyöjille. Muutuotteita ostaessa kokeilunhaluisuus oli tärkeä motiivi niin lihansyöjille kuin kasvissyöjillekin. Moni lihansyöjä oli korvannut Muu-tuotteilla niitä vastaavia lihajalosteita. Vastaajat ruokavaliosta riippumatta pitivät Muu-tuotteita mukavana vaihteluna ja helppokäyttöisenä proteiinin lähteenä. Tuotteet olivat mahdollistaneet monille kasvissyöjille sellaisia ruokailukokemuksia, jotka olivat jääneet kasvissyönnin myötä pois.
Tulosten perusteella monet kuluttajat ovat motivoituneita valitsemaan vastuullisempia proteiinin lähteitä. Muu-tuotteiden kaltaiset kasviproteiinivalmisteet voivat helpottaa kasviperäisemmän ruokavalion toteuttamista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin Muu-tuotteiden kuin muidenkin kasviproteiinituotteiden tuotekehitys- ja markkinointityössä.