Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median vaikutus ruokailutottumuksiin

Ruonakangas, Taina (2022)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Ruonakangas_Taina.pdf (462.5Kt)
Lataukset: 


Ruonakangas, Taina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816719
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median vaikutusta ruokailutottumuksiin. Tavoitteena oli selvittää, onko sosiaalisella medialla vaikutusta ruokailutottumuksiin ja millaisia mahdolliset vaikutukset ovat. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineistonkeruussa käytettiin kyselytutkimusta. Kohderyhmäksi valittiin sosiaalisen median käyttäjät kokonaisuudessaan, eikä sitä rajattu tarkemmin. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sosiaalista mediaa käsitteenä, sen kanavia, käyttöä ja vaikutusta, sekä ravitsemusta ja ravitsemussuosituksia, ruokailutottumuksia ja niiden syntyä. Teoriassa painotettiin aiempaa tutkimustietoa sosiaalisen median vaikutuksista ja ravitsemusta käsiteltiin painettujen asian-tuntijalähteiden avulla.

Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin verkkokyselyllä, johon kerättiin vastauksia 7.-21.6.2021. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyssä oli yhteensä yhdeksän kysymystä, joista kaksi oli tausta-tietokysymystä, kuusi strukturoitua kysymystä ja yksi avoin kysymys. Tutkimukseen saatiin vastauksia 111 kappaletta. Aktiivisimpia vastaajia olivat nuoret ja nuoret aikuiset. Miesten osuus vastaajista jäi vähäiseksi, eikä tutkimustulosten perusteella voitu tehdä vertailua sukupuolten välillä. Vastaajilta ei kerätty henkilötietoja, eikä vastaajia ollut mahdollista tunnistaa vastausten perusteella.

Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta, että sosiaalisella medialla koettiin olevan vaikutusta ruokailutottumuksiin. Sosiaalinen media auttaa tekemään terveellisempiä ja ympäristön kannalta kestävämpiä valintoja ja voi auttaa muuttamaan ruokavaliota pysyvästi. Suurin vaikutus koetaan olevan ystävillä ja muilla sosiaalisessa mediassa seurattavilla henkilöillä. Vastaajat eivät juurikaan perehdy sisällöntuottajien taustoihin. Sosiaalisessa mediassa koetaan olevan saatavilla paljon ristiriitaista tietoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste