Tapahtuman käyttäjälähtöisyys ja sen merkitys kävijälle
Järvinen, Henna (2022)
Järvinen, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia käyttäjälähtöisyyttä isoissa kulttuuri- ja musiikkitapahtumissa ja sen merkitystä kävijälle. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä asioita kävijä pitää tärkeänä isossa kulttuuri- tai musiikkitapahtumassa, kuinka tärkeänä käyttäjälähtöisyyden tekijöitä pidetään ja miten kävijä kokee käyttäjälähtöisyyden vaikuttavan tapahtuman toimivuuteen ja kokonaisuuteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmetodia käyttäen. Aineisto kerättiin sähköisenä Webropol-kyselynä. Kyselyyn vastasivat Facebookin kautta 18–55-vuotiaat isoissa kulttuuri- ja musiikkitapahtumissa kävijät. Kysely julkaistiin sähköisenä ja vastaajia oli yhteensä 91.
Tuloksissa ilmeni, että tärkeimpinä asioina tapahtuman käyttäjälähtöisyydessä pidetään WC-palveluita, tapahtuma-alueen toimivuutta ja lippujen hintaa. Tuloksissa kävi ilmi, että tapahtuman kokonaisuus on merkittävä tekijä kävijäkokemukselle ja vastaajien vastaukset olivat melko samantyylisiä ikäryhmästä riippumatta. Tutkimus lisäsi tietoa käyttäjälähtöisyydestä tapahtumista ja sen tärkeistä tekijöistä kävijäkokemukselle. Tutkimus nosti esiin tärkeimmät asiat käyttäjälähtöisyydestä ja kuinka tärkeänä niitä pidetään. Lisäksi nousi esille palautteen antamisen tärkeys ja muutamat kehitysideat tapahtumanjärjestäjille.
Tuloksissa ilmeni, että tärkeimpinä asioina tapahtuman käyttäjälähtöisyydessä pidetään WC-palveluita, tapahtuma-alueen toimivuutta ja lippujen hintaa. Tuloksissa kävi ilmi, että tapahtuman kokonaisuus on merkittävä tekijä kävijäkokemukselle ja vastaajien vastaukset olivat melko samantyylisiä ikäryhmästä riippumatta. Tutkimus lisäsi tietoa käyttäjälähtöisyydestä tapahtumista ja sen tärkeistä tekijöistä kävijäkokemukselle. Tutkimus nosti esiin tärkeimmät asiat käyttäjälähtöisyydestä ja kuinka tärkeänä niitä pidetään. Lisäksi nousi esille palautteen antamisen tärkeys ja muutamat kehitysideat tapahtumanjärjestäjille.