Unity Input System: Milloin, miten, miksi
Hokkanen, Niko (2022)
Hokkanen, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816655
Tiivistelmä
Unity kuuluu nykyään maailman suosituimpiin pelimoottoreihin. Sillä kehitetään paljon muun muassa mobiilipelejä. Pelien kontrollit ovat tärkeä osa peliä kaikissa nykyaikaisissa peleissä, ja niiden käyttöä kehitetään nykyään myös Unityssä.
Unity on nyt saanut uuden tavan kehittää ohjausta ja kontrolleja peleihin. Tätä uutta syötejärjestelmää on mahdollista käyttää hyödyksi nykyisissä ja tulevissa peliprojekteissa. Varsinkin nykyaikaiset pelit, joita on mahdollista ohjata useilla eri ohjaimilla sekä mobiilipelit hyötyvät tästä.
Hankittua teoriapohjaa ja opiskelijoiden aikaisemmin tuottamaa peliprojektia hyödyntämällä saatiin tuotettua ohjeistus uuden syötejärjestelmän (Input System) käyttöönottoon ja päivittämiseen vanhasta Unityn Input Managerista. Samalla vertailtiin näitä kahta syötejärjestelmää pelinkehityksen näkökulmasta ja selvitettiin, milloin uusi Input System kannattaa ottaa käyttöön. Tutkimuksen toteutustapana toimi kehittämistutkimus.
Tutkimuksessa saatiin tietoa kontrolleista ja syötteistä peleissä yleensä, sekä syötteestä ja syötejärjestelmistä Unity-pelimoottorissa ja niiden käytöstä. Tuloksena syntyi ohjeistus Unity Input Systemin käyttöönottoon ja mahdolliseen peliprojektin päivittämiseen Unityn perinteisestä Input Managerista uuteen Input Systemiin.
Unity on nyt saanut uuden tavan kehittää ohjausta ja kontrolleja peleihin. Tätä uutta syötejärjestelmää on mahdollista käyttää hyödyksi nykyisissä ja tulevissa peliprojekteissa. Varsinkin nykyaikaiset pelit, joita on mahdollista ohjata useilla eri ohjaimilla sekä mobiilipelit hyötyvät tästä.
Hankittua teoriapohjaa ja opiskelijoiden aikaisemmin tuottamaa peliprojektia hyödyntämällä saatiin tuotettua ohjeistus uuden syötejärjestelmän (Input System) käyttöönottoon ja päivittämiseen vanhasta Unityn Input Managerista. Samalla vertailtiin näitä kahta syötejärjestelmää pelinkehityksen näkökulmasta ja selvitettiin, milloin uusi Input System kannattaa ottaa käyttöön. Tutkimuksen toteutustapana toimi kehittämistutkimus.
Tutkimuksessa saatiin tietoa kontrolleista ja syötteistä peleissä yleensä, sekä syötteestä ja syötejärjestelmistä Unity-pelimoottorissa ja niiden käytöstä. Tuloksena syntyi ohjeistus Unity Input Systemin käyttöönottoon ja mahdolliseen peliprojektin päivittämiseen Unityn perinteisestä Input Managerista uuteen Input Systemiin.