GDD för programmerare
Lindstedt, Markus (2022)
Lindstedt, Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816733
Tiivistelmä
Vad är det som programmerare letar efter i en GDD? I mitt arbete utforskar jag vad en programmerare vill se i ett game design dokument, för att ha mest nytta av den. För att arbetets syfte är att bygga broar mellan designers och programmerare, och förbättra kommunikationen mellan parterna, är forskningen gjort från synpunkten av en gamedesigner. Vad är de viktigaste delarna av en GDD? Vilka delar är mindre viktiga? För att komma fram till svaren på mina frågor, skapade jag mitt eget game design dokument för ett teoretiskt skräck spel, och gjorde två intervjuar om dokumentet, med programmerare som jobbar inom spelindustrin. För att skriva en läsbar GDD sökte jag fram fyra existerande GDD:n för populära spel, undersökte dem, och skrev recensioner för dem. Jag gick sedan igenom allt som jag tyckte gjorde dem till en bra GDD, och vilka misstag de gjorde som man borde undvika. Jag använde mig av mina fynd för att skriva min egen GDD, vilket jag presenterade åt mina intervjusubjekt som basis för vår diskussion. Resultaten för min undersökning verkar ha reflekterat tidigare undersökningar om GDD:n och kommunikation inom spelutvecklingsteam. Programmerare, liksom alla andra parter som är involverade i den kreativa processen för spelutveckling, är intresserade av att ha kreativ frihet och vill vara involverade i designprocessen för spelet. På så vis kunna själv ha en påverkan på hur spelets GDD ser ut, och kunna uttrycka sig själv kreativt. Den mest definitiva saken intervjuarna visade var att, då det kommer till GDD:n, var programmerare mest intresserade av detaljer om spelets mekaniker. Resultaten visade också att referenser och distinkta beskrivande ord som metroidvania inte nödvändigtvis var nödvändiga inom designprocessen.