Pelien äänisuunnittelun ilmaisulliset mahdollisuudet
Hamilas, Joonas (2022)
Hamilas, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816784
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään digitaalisten pelien äänikerronnan ilmaisullisia keinoja. Pelit ovat immersiivinen ja interaktiivinen taiteenmuoto, joka lainaa runsaasti edeltäviltä taiteenmuodoilta, kuten elokuvalta. Siksi keinot peliäänisuunnittelussa ovat osin yhteneväiset myös elokuvien äänimaailmaan.
Aihetta käsitellään teoreettisesta ja taiteellisesta näkökulmasta. Opinnäytetyössä käyn läpi peliäänikerronnan keinoja ja sitä, miten ne vaikuttavat äänisuunnitteluun. Äänikerronnan tulisi tukea sitä kokonaisteosta, jonka pelin on tarkoitus olla. Pelikehityksen kokonaiskuvassa ääni on vain osa kokonaisuudesta, mutta sen merkitys pelille voi olla valtava.
Kiinnostus peliaudiota kohtaan on kasvanut huimasti viime vuosina. Tämä muutos on tapahtunut samaan aikaan kuin pelien kulttuurillista ja taiteellista arvoa on alettu tunnustaa. Myös ääni itsessään median ja taiteen muotona on noussut trendikkääksi. Toivoakseni tämä opinnäytetyö tarjoaa tietoa ja mielenkiintoisia näkökulmia aiheesta kiinnostuneille. Lisäksi toivon, että voin osaltani tukea peliäänisuunnittelun arvostusta ja pelien omaehtoista kehitystä omana uniikkina taiteenlajinaan. This thesis presents expressive means of sound design for digital games. Games are immersive and interactive form of art that borrows a great deal from the previous forms of arts, like cinema. This is why the methods of sound design in games are partly similar to that of film sound.
The subject is approached from both theoretical and artistic point of view. In this thesis I go through how game audio narration is done and how it affects the sound design. The sound narration should support the totality of the artwork that the game is meant to be. The audio is just one part of game’s development but its significance to the game can be massive.
Interest towards game audio has grown greatly in the recent years. This evolution has taken place simultaneously when the cultural and artistic value of games has been recognized. In addition, the audio itself has become increasingly trendy as form of media and art. I hope this thesis gives information and interesting points of view to those interested in the subject. Also, I hope that I can do my part to support the appreciation of sound design and evolution of games as a unique art form.
Aihetta käsitellään teoreettisesta ja taiteellisesta näkökulmasta. Opinnäytetyössä käyn läpi peliäänikerronnan keinoja ja sitä, miten ne vaikuttavat äänisuunnitteluun. Äänikerronnan tulisi tukea sitä kokonaisteosta, jonka pelin on tarkoitus olla. Pelikehityksen kokonaiskuvassa ääni on vain osa kokonaisuudesta, mutta sen merkitys pelille voi olla valtava.
Kiinnostus peliaudiota kohtaan on kasvanut huimasti viime vuosina. Tämä muutos on tapahtunut samaan aikaan kuin pelien kulttuurillista ja taiteellista arvoa on alettu tunnustaa. Myös ääni itsessään median ja taiteen muotona on noussut trendikkääksi. Toivoakseni tämä opinnäytetyö tarjoaa tietoa ja mielenkiintoisia näkökulmia aiheesta kiinnostuneille. Lisäksi toivon, että voin osaltani tukea peliäänisuunnittelun arvostusta ja pelien omaehtoista kehitystä omana uniikkina taiteenlajinaan.
The subject is approached from both theoretical and artistic point of view. In this thesis I go through how game audio narration is done and how it affects the sound design. The sound narration should support the totality of the artwork that the game is meant to be. The audio is just one part of game’s development but its significance to the game can be massive.
Interest towards game audio has grown greatly in the recent years. This evolution has taken place simultaneously when the cultural and artistic value of games has been recognized. In addition, the audio itself has become increasingly trendy as form of media and art. I hope this thesis gives information and interesting points of view to those interested in the subject. Also, I hope that I can do my part to support the appreciation of sound design and evolution of games as a unique art form.