Myynnin IT-järjestelmät
Koski, Riku (2022)
Koski, Riku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816870
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan myynnin IT-järjestelmiä, jonka pohjalta tavoitteena on löytää yksi tai useampi optimaalinen järjestelmä aloittelevalle pienelle ja keskisuurelle yritykselle.
Tarkempaan tarkasteluun otetaan kuitenkin vain yksi vasta perustettu yritys, sillä jokaisella yrityksellä on omat tarpeensa ja luonnollisesti myöskin budjetit eivät välttämättä ole yhtä suuria kaikilla. Tekemällä tarvekartoituksen jokaiselle yritykselle erikseen, pystytään parhaiten selvittämään yksilölliset tarpeet ja budjetit.
Aluksi käydään läpi, että minkälaista myynti on nykyään, jonka jälkeen siirrytään tarkastelemaan myyntiprosessia ja yritys X:ää. Tehdään kyseiselle yritykselle tarvekartoitus, jonka pohjalta saadaan parempi käsitys yrityksestä ja sen tarpeista. Tarvekartoitus keskittyy kuitenkin enemmän IT-järjestelmiin, jonka mukaan tehdään vertailua järjestelmien kesken. Esille nostetut järjestelmät ovat HubSpot, Zoho, Visma Severa ja Pipedrive.
Lopuksi vielä tehdään loppupäätelmä plussien, miinuksien, monipuolisuuden ja hinnan perusteella, josta voidaan päätellä mikä tai mitkä järjestelmät palvelisivat yritys X:ää parhaiten. The thesis examines sales IT-systems, and the goal is to find one or more optimal systems for a start-up or a small and medium-sized company.
The thesis was limited to one company because every company has its own needs and a budget. The best way to find out company’s needs and budgets is by conducting a needs assessment for each company individually.
The thesis work first examines what sales are like nowadays then it moves on to the sales process and the company itself. A needs assessment is carried out for the company in question to reach a better understanding of what the company needs from the IT system. Based on this a comparison is made between the systems. The systems highlighted are HubSpot, Zoho, Visma Severa and Pipedrive.
Finally, a conclusion is made regarding which system would best serve company X on the basis of the pros, cons, versatility and price.
Tarkempaan tarkasteluun otetaan kuitenkin vain yksi vasta perustettu yritys, sillä jokaisella yrityksellä on omat tarpeensa ja luonnollisesti myöskin budjetit eivät välttämättä ole yhtä suuria kaikilla. Tekemällä tarvekartoituksen jokaiselle yritykselle erikseen, pystytään parhaiten selvittämään yksilölliset tarpeet ja budjetit.
Aluksi käydään läpi, että minkälaista myynti on nykyään, jonka jälkeen siirrytään tarkastelemaan myyntiprosessia ja yritys X:ää. Tehdään kyseiselle yritykselle tarvekartoitus, jonka pohjalta saadaan parempi käsitys yrityksestä ja sen tarpeista. Tarvekartoitus keskittyy kuitenkin enemmän IT-järjestelmiin, jonka mukaan tehdään vertailua järjestelmien kesken. Esille nostetut järjestelmät ovat HubSpot, Zoho, Visma Severa ja Pipedrive.
Lopuksi vielä tehdään loppupäätelmä plussien, miinuksien, monipuolisuuden ja hinnan perusteella, josta voidaan päätellä mikä tai mitkä järjestelmät palvelisivat yritys X:ää parhaiten.
The thesis was limited to one company because every company has its own needs and a budget. The best way to find out company’s needs and budgets is by conducting a needs assessment for each company individually.
The thesis work first examines what sales are like nowadays then it moves on to the sales process and the company itself. A needs assessment is carried out for the company in question to reach a better understanding of what the company needs from the IT system. Based on this a comparison is made between the systems. The systems highlighted are HubSpot, Zoho, Visma Severa and Pipedrive.
Finally, a conclusion is made regarding which system would best serve company X on the basis of the pros, cons, versatility and price.