OmaToivo -verkkopalvelun työhyvinvointisisällön laatiminen ja sijoituspaikan kartoitus
Kinnunen, Anu (2022)
Kinnunen, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816641
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä alan ammattilaisille tarkoitettuun Pirkanmaan sairaanhoitopiirin OmaToivo -verkkopalveluun työhyvinvointia käsittelevä sisältöosio, sekä kartoittaa vaihtoehtoja sen tulevaksi sijoituspaikaksi. Tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä työhyvinvointiin ja sen ylläpitämiseen liittyy, mitkä seikat niistä ovat tärkeimpiä mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä millaisia ominaisuuksia palvelulla pitäisi heidän näkökulmastaan olla.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. Kyselylinkki lähetettiin sähköpostitse vastattavaksi 150:lle Pirkanmaan sairaanhoitopiirin psykiatrian yksiköissä toimivalle ammattilaiselle sekä 15:lle mielenterveys- ja päihdealan järjestölle ja yritykselle. Kyselylinkkiä pyydettiin välittämään kuntoutujille, ammattilaisille, kokemusasiantuntijoille ja omaisille. Vastauksia saatiin yhteensä 31, joista ammattilaisia 23, kokemusasiantuntijoita 4 ja omaisia 4. Kuntoutujilta ei saatu vastauksia.
Vastaukset analysoitiin määrällisen aineiston osalta Excelissä ja tuotettiin kuvailevia tunnuslukuja. Laadullinen aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Sähköisiltä palveluilta vastauksissa toivottiin muun muassa helppokäyttöisyyttä ja mahdollisuutta käyttämiseen kirjautumatta. Sisällön osalta toivottiin esimerkiksi selkokielisyyttä sekä tutkittuun tietoon perustumista. Työhyvinvointisisällön tärkeimmiksi aihealueiksi koettiin työhyvinvointiin vaikuttavat asiat, stressin ja uupumisoireiden tunnistaminen ja ennaltaehkäisy sekä erilaisista taloudellisen tai muun tuen mahdollisuuksista informoiminen.
OmaToivoon laadittiin tulosten pohjalta työhyvinvointia käsittelevä sisältö. Sijoituspaikan suhteen päätös jää odottamaan Mielenterveystalon alustavaihdoksen valmistumista sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen tekemiä muutoksia sähköisiin palveluihin muun muassa tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen osalta. Ennen julkaisua OmaToivon sisältö voisi hyötyä Selkokeskuksen suorittamasta kieliasun tarkistuksesta. OmaToivon julkaisemisen jälkeen on tarpeen tehdä tutkimusta käyttäjien kokemuksista ja kehittää palvelua saadun palautteen tiimoilta.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. Kyselylinkki lähetettiin sähköpostitse vastattavaksi 150:lle Pirkanmaan sairaanhoitopiirin psykiatrian yksiköissä toimivalle ammattilaiselle sekä 15:lle mielenterveys- ja päihdealan järjestölle ja yritykselle. Kyselylinkkiä pyydettiin välittämään kuntoutujille, ammattilaisille, kokemusasiantuntijoille ja omaisille. Vastauksia saatiin yhteensä 31, joista ammattilaisia 23, kokemusasiantuntijoita 4 ja omaisia 4. Kuntoutujilta ei saatu vastauksia.
Vastaukset analysoitiin määrällisen aineiston osalta Excelissä ja tuotettiin kuvailevia tunnuslukuja. Laadullinen aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Sähköisiltä palveluilta vastauksissa toivottiin muun muassa helppokäyttöisyyttä ja mahdollisuutta käyttämiseen kirjautumatta. Sisällön osalta toivottiin esimerkiksi selkokielisyyttä sekä tutkittuun tietoon perustumista. Työhyvinvointisisällön tärkeimmiksi aihealueiksi koettiin työhyvinvointiin vaikuttavat asiat, stressin ja uupumisoireiden tunnistaminen ja ennaltaehkäisy sekä erilaisista taloudellisen tai muun tuen mahdollisuuksista informoiminen.
OmaToivoon laadittiin tulosten pohjalta työhyvinvointia käsittelevä sisältö. Sijoituspaikan suhteen päätös jää odottamaan Mielenterveystalon alustavaihdoksen valmistumista sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen tekemiä muutoksia sähköisiin palveluihin muun muassa tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen osalta. Ennen julkaisua OmaToivon sisältö voisi hyötyä Selkokeskuksen suorittamasta kieliasun tarkistuksesta. OmaToivon julkaisemisen jälkeen on tarpeen tehdä tutkimusta käyttäjien kokemuksista ja kehittää palvelua saadun palautteen tiimoilta.