Korona-ajan johtamisen haasteet lähiesimiehen kokemana Case: Turun Osuuskaupan Prisma-marketit
Johansson, Aatu (2022)
Johansson, Aatu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916966
Tiivistelmä
Globaali pandemia on ollut viime vuosien aikana paljon puhuttu aihe. Covid-19-virus aiheutti pandemian ja yhteiskunnallisia suojautumistoimia maaliskuusta 2020 lähtien. Suojautumistoimet vaikuttivat voimakkaasti yhteiskuntaan esimerkiksi ravintoloiden pakkosulkujen ja etätyösuosituksien muodossa. Nämä kaksi mainittua asiaa vaikuttivat siihen, että päivittäistavarakauppojen asiakas- ja ostosmäärät kasvoivat huomattavan paljon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiesten kokemuksia henkilöstön johtamisen osaamisesta sekä ylemmältä johdolta saadusta tuesta korona-aikana. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen ja se toteutetaan kuvailevan case -tutkimuksen keinoin. Opinnäytetyön rakenteena käytetään vetoketjumallia. Vetoketjumallissa aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen pohjautuvaa teoriaa ei ole kuvattu erillisenä teorialukuna, vaan teoria ja empiria kulkevat rinnakkain läpi koko opinnäytetyön. Opinnäytetyön empirian muodostavat Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiesten puolistrukturoidut teemahaastattelut. Opinnäytetyön teoria perustuu johtamista, sekä kriisi- ja muutosjohtajuutta käsittelevään teoreettiseen kirjallisuuteen.
Tämä opinnäytetyö tuo esille Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiesten kokemuksia Covid-19 tilanteesta selviämisestä. Opinnäytetyön haastateltavien mukaan Covid- 19-pandemian aikana Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiesten keskeisimmät johtamisen osa-alueet liittyvät organisoinnin sekä työn sujumisen varmistamiseen. Haastateltavien mukaan korona-ajan johtamistehtävissä suurimpana henkilökohtaisena valmiutena lähiesimiehet pitivät omaa henkilökohtaista kokemusta. Suurimmalla osalla haastateltavista ei ollut korkeakoulutasoista tutkintoa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiehet kokivat korona-ajan kriisinä. Suurimpina kriisin aiheuttajina koettiin kasvaneen tavaramäärän ja henkilöstövajauksen yhteisvaikutus. Myös osaamisen hallinta ja perehdytys koettiin haastavana. Tämä korostui erityisesti Covid-19- pandemian alussa, kun henkilökuntaa siirtyi lyhyellä varoitusajalla Turun Osuuskaupan ravintolatoiminnoista Prisma-markettien työntekijöiksi.
Haastattelujen perusteella lähiesimiehet olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen case-yrityksen suunnalta. Haastateltavien mukaan case-yrityksen kyky vastata yllättäviin kriiseihin on viime vuosina parantunut ja se koettiin haastattelujen tekohetkellä hyväksi. Erilaisiin yllättäviin muutoksiin ja kriiseihin oli case-yrityksen suunnalta varauduttu esimerkiksi valmiussuunnitelmien muodossa, jotka voidaan ottaa tarpeen tullessa käyttöön. Kaupan alan lähiesimiesten johtamista tulisi organisaatiossa edelleen tukea ja kehittää vastaamaan myös tulevia muutos- ja kriisitilanteita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiesten kokemuksia henkilöstön johtamisen osaamisesta sekä ylemmältä johdolta saadusta tuesta korona-aikana. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen ja se toteutetaan kuvailevan case -tutkimuksen keinoin. Opinnäytetyön rakenteena käytetään vetoketjumallia. Vetoketjumallissa aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen pohjautuvaa teoriaa ei ole kuvattu erillisenä teorialukuna, vaan teoria ja empiria kulkevat rinnakkain läpi koko opinnäytetyön. Opinnäytetyön empirian muodostavat Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiesten puolistrukturoidut teemahaastattelut. Opinnäytetyön teoria perustuu johtamista, sekä kriisi- ja muutosjohtajuutta käsittelevään teoreettiseen kirjallisuuteen.
Tämä opinnäytetyö tuo esille Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiesten kokemuksia Covid-19 tilanteesta selviämisestä. Opinnäytetyön haastateltavien mukaan Covid- 19-pandemian aikana Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiesten keskeisimmät johtamisen osa-alueet liittyvät organisoinnin sekä työn sujumisen varmistamiseen. Haastateltavien mukaan korona-ajan johtamistehtävissä suurimpana henkilökohtaisena valmiutena lähiesimiehet pitivät omaa henkilökohtaista kokemusta. Suurimmalla osalla haastateltavista ei ollut korkeakoulutasoista tutkintoa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Turun Osuuskaupan Prisma-markettien lähiesimiehet kokivat korona-ajan kriisinä. Suurimpina kriisin aiheuttajina koettiin kasvaneen tavaramäärän ja henkilöstövajauksen yhteisvaikutus. Myös osaamisen hallinta ja perehdytys koettiin haastavana. Tämä korostui erityisesti Covid-19- pandemian alussa, kun henkilökuntaa siirtyi lyhyellä varoitusajalla Turun Osuuskaupan ravintolatoiminnoista Prisma-markettien työntekijöiksi.
Haastattelujen perusteella lähiesimiehet olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen case-yrityksen suunnalta. Haastateltavien mukaan case-yrityksen kyky vastata yllättäviin kriiseihin on viime vuosina parantunut ja se koettiin haastattelujen tekohetkellä hyväksi. Erilaisiin yllättäviin muutoksiin ja kriiseihin oli case-yrityksen suunnalta varauduttu esimerkiksi valmiussuunnitelmien muodossa, jotka voidaan ottaa tarpeen tullessa käyttöön. Kaupan alan lähiesimiesten johtamista tulisi organisaatiossa edelleen tukea ja kehittää vastaamaan myös tulevia muutos- ja kriisitilanteita.