Z- sukupolven odotukset ravintolapalveluille
Asanok, Thanrak (2022)
Asanok, Thanrak
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Z- sukupolven odotukset ravintolapalveluille. Työn tavoitteena oli ymmärtää Z- sukupolvea ja ravintolapalveluiden kuluttajina ja selvittää heidän odotuksia ja toiveita. Työssä selvitettiin Roivaisen (2021) määritelmää, jonka mukaan Z- sukupolvi koostuu ajan 1995 jälkeen syntyneistä. Tietoperustassa määriteltiin käsitteet ja käsiteltiin Z- sukupolven ominaispiirteitä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kyselylomakkeena ravintola X:n Z- sukupolven edustajille. Vastauksia saatiin 20 kappaletta. Kyselylomakkeessa kysyttiin mihin sukupolveen tutkittava kuului ja loput kysymyksistä liittyivät ravintolapalveluihin ja ravintolan valintaan, johon tutkittavat saivat vapaasti muotoilla vastauksensa. Kyselylomakkeen kysymysten avulla saatiin selville ne tekijät, jotka vaikuttavat ravintolan valintaan ja mitkä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen ravintolan kokemukseen. Ravintolan valinnan tekijöiksi vaikutti ravintolan saama arvio, ystävien suositukset, hinta ja uusien ruokien kokeilu. Onnistuneeseen ravintolakokemukseen, joka saa Z- sukupolven edustajan palamaan ravintolaan takaisin, on muun muassa hyvä palvelu, maukas ruoka, kohtuullinen hinta ja ysätävällinen henkilökunta.