Eläinavusteisen toiminnan hyödyt varhaiskasvatuksessa
Ahola, Minna; Leppikorpi, Linda (2022)
Ahola, Minna
Leppikorpi, Linda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen keinoin kuvata, miten eläinavusteista toimintaa on käytetty varhaiskasvatuksessa ja millaista hyötyä siitä on varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli toteuttaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa kuvataan eläinavusteisen toiminnan käyttöä ja hyötyjä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli myös, että kirjallisuuskatsausta voivat hyödyntää varhaiskasvatuksen henkilökunta, päättäjät, eläinavusteista toimintaa toteuttavat tahot ja lasten vanhemmat saamalla tietoa hyödyistä ja siitä, mitä eläinavusteinen toiminta käytännössä on ja mitä käyttömahdollisuuksia sillä on varhaiskasvatuksessa.
Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineistoksi valikoitui kymmenen ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Opinnäytetyöt käsittelivät eläinavusteista toimintaa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä tutkimusaineistosta eroteltiin tutkimuskysymyksiin vastaavia teemoja. Teemat jaoteltiin pää-, ylä- ja alaluokkiin.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksessa on käytetty pääasiassa koira-avusteista toimintaa ja hevosavusteista toimintaa, joista koira-avusteinen toiminta on selkeästi suositumpaa. Koira-avusteista toimintaa on käytetty varhaiskasvatuksessa pääosin tuokioina pienryhmille sekä niin, että työntekijän oma koira on ollut päiväkodin arjessa mukana. Hevosavusteista toimintaa on toteutettu pienryhmille talliympäristössä. Eläinavusteista toimintaa on käytetty pääasiassa lasten tunne- ja sosiaalisten taitojen harjoittelun tukena. Tulokset osoittivat, että eläinavusteisesta toiminnasta varhaiskasvatuksessa on monipuolisesti hyötyä lasten tunne-, sosiaalisiin, kielellisiin sekä motorisiin taitoihin.
Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineistoksi valikoitui kymmenen ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Opinnäytetyöt käsittelivät eläinavusteista toimintaa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä tutkimusaineistosta eroteltiin tutkimuskysymyksiin vastaavia teemoja. Teemat jaoteltiin pää-, ylä- ja alaluokkiin.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksessa on käytetty pääasiassa koira-avusteista toimintaa ja hevosavusteista toimintaa, joista koira-avusteinen toiminta on selkeästi suositumpaa. Koira-avusteista toimintaa on käytetty varhaiskasvatuksessa pääosin tuokioina pienryhmille sekä niin, että työntekijän oma koira on ollut päiväkodin arjessa mukana. Hevosavusteista toimintaa on toteutettu pienryhmille talliympäristössä. Eläinavusteista toimintaa on käytetty pääasiassa lasten tunne- ja sosiaalisten taitojen harjoittelun tukena. Tulokset osoittivat, että eläinavusteisesta toiminnasta varhaiskasvatuksessa on monipuolisesti hyötyä lasten tunne-, sosiaalisiin, kielellisiin sekä motorisiin taitoihin.