Toimintaterapian lähestymistavat autismikirjon lasten valikoivaan syömiseen: kuvaileva kirjallisuuskatsaus.
Huttunen, Reeta-Maria (2022)
Huttunen, Reeta-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816698
Tiivistelmä
Ruokailun ongelmat ovat hyvin yleisiä autismikirjon lasten arjessa. Valikoivan syömisen on raportoitu olevan yleisin autismikirjon lasten ruokailun pulma. Autismikirjon lasten valikoiva syöminen johtuu usein sensorisista tekijöistä sekä käyttäytymisen tekijöistä, kuten joustamattomasta käyttäytymisestä. Nämä ongelmat näyttäytyvät niin, että lapsi valikoi ruokaansa eikä suostu syömään hänelle uusia ruoka-aineita. Tämä voi johtaa siihen, että lapsen ruokavalio on hyvin kapea eikä se sisällä tarvittavia ravintoaineita. Lisäksi vaikeudet ruokailutilanteissa kuormittavat koko perheen arkea. Syömisen onnistuminen on osa toimivaa arkea, joka tukee lapsen tasapainoista kasvua ja kehitystä. Syöminen luokitellaan osaksi lasten päivittäisiä toimintoja (ADL), ja syömistä tapahtuukin päivittäin useaan kertaan erilaisissa arjen ympäristöissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tutkimustietoa siitä, millaisia lähestymistapoja toimintaterapiassa hyödynnetään tai voidaan hyödyntää autismikirjon lasten (≤ 12 v) valikoivaan syömiseen. Katsaus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka katsaustyyppinä toimi perinteinen narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Kyseinen katsaustyyppi mahdollisti kokonaiskuvan muodostamisen autismikirjon lasten valikoivan syömisen interventioista toimintaterapian näkökulmasta. Tiedonhaku toteutettiin systemaattisesti Cinahl Plus with Full Text, PubMed ja ProQuest Central -tietokantoihin. Haun tuloksena aineistoon valikoitui viisi eri tutkimusartikkelia (2018–2021), joista kaksi oli toteutettu katsauksena ja kolme alkuperäistutkimuksena. Artikkeleissa esiteltyjen menetelmien soveltuvuutta toimintaterapia alalle tarkasteltiin toimintaterapian OTIP-mallin (Fisher & Marterella 2019) kautta, jota hyödynnettiin aineiston analyysissä. Aineiston analyysi toteutettiin täten teorialähtöisesti, hyödyntäen etukäteen muodostettua analyysirunkoa OTIP-mallin interventiotyypeistä ja -malleista.
Katsaukseen valikoituneet artikkelit sisälsivät yhteensä 15 erilaista interventiota, joilla lähestyttiin valikoivaa syömistä. Suurin osa interventioista oli koottu useista erilaisista menetelmistä, joista muodostui käytettävä interventiokokonaisuus. Katsauksen tulokset osoittivat interventioiden sisältävän erityisesti vanhempien kouluttamista, erilaisia adaptiivisia tukikeinoja, sensoristen tekijöiden huomioonottamista, vireystilan muokkaamista ruokailun ajaksi ja itse ruokailun harjoittelua ja sen kautta taitojen vahvistamisen tukemista. Lisäksi moniammatillisuus ja perhekeskeisyys nousivat keskeisiksi interventioiden toteutukseen liittyviksi tekijöiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tutkimustietoa siitä, millaisia lähestymistapoja toimintaterapiassa hyödynnetään tai voidaan hyödyntää autismikirjon lasten (≤ 12 v) valikoivaan syömiseen. Katsaus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka katsaustyyppinä toimi perinteinen narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Kyseinen katsaustyyppi mahdollisti kokonaiskuvan muodostamisen autismikirjon lasten valikoivan syömisen interventioista toimintaterapian näkökulmasta. Tiedonhaku toteutettiin systemaattisesti Cinahl Plus with Full Text, PubMed ja ProQuest Central -tietokantoihin. Haun tuloksena aineistoon valikoitui viisi eri tutkimusartikkelia (2018–2021), joista kaksi oli toteutettu katsauksena ja kolme alkuperäistutkimuksena. Artikkeleissa esiteltyjen menetelmien soveltuvuutta toimintaterapia alalle tarkasteltiin toimintaterapian OTIP-mallin (Fisher & Marterella 2019) kautta, jota hyödynnettiin aineiston analyysissä. Aineiston analyysi toteutettiin täten teorialähtöisesti, hyödyntäen etukäteen muodostettua analyysirunkoa OTIP-mallin interventiotyypeistä ja -malleista.
Katsaukseen valikoituneet artikkelit sisälsivät yhteensä 15 erilaista interventiota, joilla lähestyttiin valikoivaa syömistä. Suurin osa interventioista oli koottu useista erilaisista menetelmistä, joista muodostui käytettävä interventiokokonaisuus. Katsauksen tulokset osoittivat interventioiden sisältävän erityisesti vanhempien kouluttamista, erilaisia adaptiivisia tukikeinoja, sensoristen tekijöiden huomioonottamista, vireystilan muokkaamista ruokailun ajaksi ja itse ruokailun harjoittelua ja sen kautta taitojen vahvistamisen tukemista. Lisäksi moniammatillisuus ja perhekeskeisyys nousivat keskeisiksi interventioiden toteutukseen liittyviksi tekijöiksi.