Toimitusketjun kehittäminen digitalisaation avulla
Pursiainen, Marko (2022)
Pursiainen, Marko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816672
Tiivistelmä
Toimitusketjut ja niiden hallinta on merkittävässä asemassa yrityksen menestymisen kannalta. Tehokkailla ja riittävästi asiakastarpeisiin hallitusti mukautuvilla toimitusketjuilla yritys voi saavuttaa kilpailuetua markkinoilla. Toimitusketjujen kehittämistä on tutkittu ja sovellettu kauan, mutta digitalisaation hyödyntäminen perinteisien kehittämismenetelmien lisänä on vielä vähemmän tutkittu aihe. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerrata, miten toimitusketjuja kehitetään perinteisellä tavalla, mitä mahdollisuuksia digitalisaatio tuo perinteisten kehitysmenetelmien lisäksi ja miten nämä kaksi maailmaa yhdistetään kehittämisen konseptiksi. Tavoitteen saavuttamiseksi määriteltiin tarkoituksenmukaiset tutkimuskysymykset. Kysymyksiin haettiin vastaukset kattavan kirjallisuuskatsauksen sekä laadullisen tutkimuksen avulla. Kahdeksan teemahaastattelua toimi aineistonkeruumenetelmänä. Haastateltavat edustivat kohdeyrityksen ylintä johtoa, esimerkkitoimitusketjun eri vaiheita sekä asiakasorganisaatiota. Tutkimustulosten perusteella tunnistettiin esimerkkitoimitusketjun nykytilan toimivat osat sekä kehittämiskohteet. Lisäksi tunnistettiin joitakin digitalisaation tuomia mahdollisuuksia parantaa toimitusketjun toimivuutta. Asiakaskokemus koettiin tärkeimmäksi toimitusketjun toimivuutta mittaavaksi näkökulmaksi, mutta samalla nähtiin, että eri mittareilla on vahva korrellaatio keskenään. Lisäksi haastatteluista jäi mielikuva, että Lean-ajattelu ja siihen liittyvät työvälineet ja -menetelmät eivät ole välttämättä kaikilta osin tuttuja. Samanlainen mielikuva jäi myös digitalisaation mahdollisuuksista ja niiden yhdistämisestä toimitusketjun eri vaiheisiin. Tutkimuksen lopputuloksena saatiin tunnistettua esimerkkitoimitusketjun kehittämiskohteet sekä luotua konsepti, jossa Lean-työkalut ja digityökalut on tuotu tarjolle ja kytketty toimitusketjun eri vaiheisiin. Konseptin on tarkoitus toimia jatkossa kohdeyrityksessä toimitusketjujen kehittämisen viitekehyksenä. Jatkotutkimusaiheeksi tunnistettiin osaamisen kehittämistarpeiden kartoitus liittyen Lean-ajatteluun sekä digitalisaation mahdollisuuksiin.