Turvallisuuspalvelun tuotteistaminen : Ideasta tuotteeksi
Ivari, Niila (2014)
Ivari, Niila
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168315
Tiivistelmä
Turvallisuuspalveluliiketoiminnan tuotteet ovat pohjautuneet pääosin asiakaskohtaisiin palvelusopimuksiin, jotka ovat olleet asiakkaan tarpeiden mukaisesti räätälöityjä koko-naisuuksia. Tuotteistettujen palveluiden määrä on jäänyt vähäiseksi – samoin niistä koituvat hyödyt. On tullut aika kehittää uusi tapa turvallisuuspalveluiden kehittämiseen tuotteistuksen avulla ja saavuttaa tuotteistuksen mukanaan tuoma hyöty palvelua tuotta-vassa organisaatiossa, myynnissä ja kilpailuetua asiakkuuksissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty vertailevaa benchmarking-analyysiä, jonka avulla vertailemalla olemassa olevista turva-alan tuotteistuksista on pyritty tuomaan parhaat ja ammattimaisimmat puolet esille. Tutkimus toteutettiin vertailemalla neljän valitun turva-alan yrityksen internet-sivujen tarjoamaa tuotteistusinformaatiota ja vertailemalla niiden sisältöä hyvän tuotteistuksen kriteereihin. Hyvän tuotteistuksen kriteereinä olivat: Palvelukonseptin erottuminen muista vastaavista markkinoilla olevista palveluista, palvelukonseptin selkeys ja tunnistettavuus, palvelukonseptin ominaisuudet ja niiden kuvaamisen arviointi ja palvelukonseptin hinta.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda turvallisuuspalveluiden kehitykseen malli uusien innovaatioiden ja olemassa olevien palveluiden järjestelmälliseen tuotteistamiseen ja jatkojalostamiseen kannattaviksi palvelukonsepteiksi. Mallin kautta tuotteistamisella pyrittiin edesauttamaan palveluiden yhteismitallistamista asiakkaaseen päin sekä palvelutuotannon parempaa hallittavuutta. Näistä etuna oli saavuttaa parantunut asiakaslähtöisyys ja arvon tuotanto, palvelun kannattavuus, henkilöriippumattomuus, yhdenmukaisuus ja tuotannon hallittavuuden selkeys läpi koko tuotantoketjun. Mallin avulla syntyvät palvelukonseptit olisivat onnistuessaan helppoja palvelun tuottajan myydä, asiakkaan helppoja ostaa ja palveluorganisaation tehokkaita tuottaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tuotteistusta toteutetaan havainnointien pohjalta vielä kovin vähän eikä tutkimuksen kriteeristöjen mukaisia hyviä tuotteistuksia löytynyt kuin muutamia tutkittavan 16 tuotteen joukosta. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja vaatii syventymistä useassa turva-alan yrityksessä. Tuotteistusmallia suositellaan testattavaksi myös muissa palveluliiketoiminnan yrityksissä ja yhteisöissä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty vertailevaa benchmarking-analyysiä, jonka avulla vertailemalla olemassa olevista turva-alan tuotteistuksista on pyritty tuomaan parhaat ja ammattimaisimmat puolet esille. Tutkimus toteutettiin vertailemalla neljän valitun turva-alan yrityksen internet-sivujen tarjoamaa tuotteistusinformaatiota ja vertailemalla niiden sisältöä hyvän tuotteistuksen kriteereihin. Hyvän tuotteistuksen kriteereinä olivat: Palvelukonseptin erottuminen muista vastaavista markkinoilla olevista palveluista, palvelukonseptin selkeys ja tunnistettavuus, palvelukonseptin ominaisuudet ja niiden kuvaamisen arviointi ja palvelukonseptin hinta.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda turvallisuuspalveluiden kehitykseen malli uusien innovaatioiden ja olemassa olevien palveluiden järjestelmälliseen tuotteistamiseen ja jatkojalostamiseen kannattaviksi palvelukonsepteiksi. Mallin kautta tuotteistamisella pyrittiin edesauttamaan palveluiden yhteismitallistamista asiakkaaseen päin sekä palvelutuotannon parempaa hallittavuutta. Näistä etuna oli saavuttaa parantunut asiakaslähtöisyys ja arvon tuotanto, palvelun kannattavuus, henkilöriippumattomuus, yhdenmukaisuus ja tuotannon hallittavuuden selkeys läpi koko tuotantoketjun. Mallin avulla syntyvät palvelukonseptit olisivat onnistuessaan helppoja palvelun tuottajan myydä, asiakkaan helppoja ostaa ja palveluorganisaation tehokkaita tuottaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tuotteistusta toteutetaan havainnointien pohjalta vielä kovin vähän eikä tutkimuksen kriteeristöjen mukaisia hyviä tuotteistuksia löytynyt kuin muutamia tutkittavan 16 tuotteen joukosta. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja vaatii syventymistä useassa turva-alan yrityksessä. Tuotteistusmallia suositellaan testattavaksi myös muissa palveluliiketoiminnan yrityksissä ja yhteisöissä.