Pk-yrityksen hankintojen strateginen kehittäminen
Hämäläinen, Markus (2022)
Hämäläinen, Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169413
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheen valinnan taustana oli hankintojen roolin kasvaminen yrityksissä. Hankintojen osuus liikevaihdosta suurenee jatkuvasti ja se voi olla jopa 80 % liikevaihdosta. Tutkimuksen toimeksiantajan tarpeena oli löytää kehityskohteita hankinnoistaan, jotta he voisivat parantaa omaa kilpailukykyään sekä pyrkiä olemaan jatkossa aktiivisempia pitkissä toimittajayhteistöissä. Tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää hankintojen tärkeimpiä kohtia sekä niiden mahdollisia kehityskohteita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena- ja kvantitatiivisena tutkimuksena. Koettiin, että nämä täydentävät tutkimusvaiheessa hyvin toisiaan. Ensimmäisenä tutkimuksessa syvennettiin tietämystä hankinnoista, haettiin vastauksia mitkä tekijät vaikuttavat eniten hankinnoissa sekä hankintojen kehittämisessä. Tutkimuksessa tehtiin nykytila-analyysi toimeksiantajan vuoden 2021 hankintojen datan perusteella. Data saatiin suoraan toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmästä. Toimeksiantajan hankintojen prosesseihin ja yleiseen kuvaan kerättiin aineistoa haastattelemalla toimeksiantajan henkilöstöä siltä osin, ketkä ovat osallisena hankintoihin. Toimeksiantajan toimittajahallintaa ja yhteistyön tasoa analysoitiin haastattelemalla avain- ja kumppanitoimittajia. Nämä toimittajat valittiin käsitellyn datan perusteella.
Tärkeänä osana hankinnoissa on ymmärtää kokonaisuutta, eikä ainoastaan etsiä halvinta ostohintaa. Prosessien tehokkuudelle ja kehittämiselle on annettava painoarvoa, jotta hankinnat säilyttävät tehokkuutensa toiminnan kasvaessa. Hankintoja tulee analysoida ja mitata jatkuvasti, jotta toimintaa voidaan kehittää. Toimittajayhteistyön kehittäminen ja proaktiivinen ote hankinnoissa ovat ensiarvoisen tärkeää, mikäli yritys haluaa olla innovatiivinen ja kilpailukykyinen alati muuttuvassa markkinassa. Tutkimuksessa löydettiin toimeksiantajalle 10 erilaista kehitysehdotusta hankintojen kehittämiseksi.
Tutkimus oli onnistunut ja siinä saatiin erittäin hyvä kuva hankintojen tämän hetken tärkeimpiin asioihin sekä parempi ymmärrys siihen, miten moni asia vaikuttaa hankintojen onnistumiseen. Tutkimustyö toi mukanaan uusia analyysityökaluja, joilla hankintojen tilaa on hyvä analysoida. Tutkimus auttoi ymmärtämään erilaisten toimittajien näkemyksiä sekä huolia yhteistyöstä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantajan näkemys hankintojensa nykytilasta ja tärkeimmistä kehityskohteista saatiin kirkastettua, joten tutkimuksessa onnistuttiin täydellisesti.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena- ja kvantitatiivisena tutkimuksena. Koettiin, että nämä täydentävät tutkimusvaiheessa hyvin toisiaan. Ensimmäisenä tutkimuksessa syvennettiin tietämystä hankinnoista, haettiin vastauksia mitkä tekijät vaikuttavat eniten hankinnoissa sekä hankintojen kehittämisessä. Tutkimuksessa tehtiin nykytila-analyysi toimeksiantajan vuoden 2021 hankintojen datan perusteella. Data saatiin suoraan toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmästä. Toimeksiantajan hankintojen prosesseihin ja yleiseen kuvaan kerättiin aineistoa haastattelemalla toimeksiantajan henkilöstöä siltä osin, ketkä ovat osallisena hankintoihin. Toimeksiantajan toimittajahallintaa ja yhteistyön tasoa analysoitiin haastattelemalla avain- ja kumppanitoimittajia. Nämä toimittajat valittiin käsitellyn datan perusteella.
Tärkeänä osana hankinnoissa on ymmärtää kokonaisuutta, eikä ainoastaan etsiä halvinta ostohintaa. Prosessien tehokkuudelle ja kehittämiselle on annettava painoarvoa, jotta hankinnat säilyttävät tehokkuutensa toiminnan kasvaessa. Hankintoja tulee analysoida ja mitata jatkuvasti, jotta toimintaa voidaan kehittää. Toimittajayhteistyön kehittäminen ja proaktiivinen ote hankinnoissa ovat ensiarvoisen tärkeää, mikäli yritys haluaa olla innovatiivinen ja kilpailukykyinen alati muuttuvassa markkinassa. Tutkimuksessa löydettiin toimeksiantajalle 10 erilaista kehitysehdotusta hankintojen kehittämiseksi.
Tutkimus oli onnistunut ja siinä saatiin erittäin hyvä kuva hankintojen tämän hetken tärkeimpiin asioihin sekä parempi ymmärrys siihen, miten moni asia vaikuttaa hankintojen onnistumiseen. Tutkimustyö toi mukanaan uusia analyysityökaluja, joilla hankintojen tilaa on hyvä analysoida. Tutkimus auttoi ymmärtämään erilaisten toimittajien näkemyksiä sekä huolia yhteistyöstä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantajan näkemys hankintojensa nykytilasta ja tärkeimmistä kehityskohteista saatiin kirkastettua, joten tutkimuksessa onnistuttiin täydellisesti.