Nuoria kiinnostava terveysviestintä sosiaalisessa mediassa
Olli, Sanna (2022)
Olli, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Sosiaalisen median kasvava käyttö on lisännyt kiinnostusta hyödyntää sitä myös terveysviestinnän väylänä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii nuorten mielenterveysseura Yeesi ry, joka on Suomen ensimmäinen valtakunnallinen nuorten mielenterveysseura. Yeesin tarve on saada tietoa siitä, miten puhutella nuoria sosiaalisessa mediassa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä teemoissa. Opinnäyteyön tavoitteena on selvittää, millaista on nuoria kiinnostava terveysviestintä ja millaisia tekijöitä tulisi huomioida nuorille suunnatun terveysviestinnän suunnittelussa sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen ryhmähaastatteluun osallistui 16–18-vuotiaita nuoria. Tutkimustulokset luovat kuvaa siitä, millaisia tekijöitä sosiaaliseen mediaan suunnitellussa terveysviestinnässä tulee ottaa huomioon, jotta se olisi kiinnostavaa nuorten kokemana.
Tulosten mukaan sisällön lisäksi tulee ottaa huomioon nuorten sosiaalisen median käyttötavat, motiivit sekä se, miten nuoret arvioivat tiedon luotettavuutta sosiaalisessa mediassa. Nuoret kokivat saavansa luotettavaa tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista sosiaalisessa mediassa ammattilaisten, kuten psykologien,
urheilijoiden sekä valmentajien kertomana. Tutkimustulokset osoittivat, että nuoria kiinnostavat muun muassa liikuntaan, ravitsemukseen, palautumiseen, lepoon sekä mielenterveyden teemoihin liittyvät sisällöt, joita välittävät muun muassa ammattilaiset ja vakiintuneet seurattavat. Tutkimustuloksista nousi esiin myös se, että nuorten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa tapahtuu enimmäkseen sisällöstä”
tykkäämällä” ja he kokivat itsensä enemmän passiiviksi seuraajiksi, kuin aktiivisiksi osallistujiksi. Tutkimustuloksista saatiin lisäksi selville, että nuoret kokivat tarvetta saada sosiaaliseen mediaan enemmän vaikuttajia, jotka keskustelevat avoimesti mielenterveyteen liittyvistä teemoista. Tutkimuksen tuloksien perusteella
voidaan todeta, että esimerkiksi huumoria tulisi rohkeammin hyödyntää nuorille suunnatussa terveysviestinnässä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen ryhmähaastatteluun osallistui 16–18-vuotiaita nuoria. Tutkimustulokset luovat kuvaa siitä, millaisia tekijöitä sosiaaliseen mediaan suunnitellussa terveysviestinnässä tulee ottaa huomioon, jotta se olisi kiinnostavaa nuorten kokemana.
Tulosten mukaan sisällön lisäksi tulee ottaa huomioon nuorten sosiaalisen median käyttötavat, motiivit sekä se, miten nuoret arvioivat tiedon luotettavuutta sosiaalisessa mediassa. Nuoret kokivat saavansa luotettavaa tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista sosiaalisessa mediassa ammattilaisten, kuten psykologien,
urheilijoiden sekä valmentajien kertomana. Tutkimustulokset osoittivat, että nuoria kiinnostavat muun muassa liikuntaan, ravitsemukseen, palautumiseen, lepoon sekä mielenterveyden teemoihin liittyvät sisällöt, joita välittävät muun muassa ammattilaiset ja vakiintuneet seurattavat. Tutkimustuloksista nousi esiin myös se, että nuorten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa tapahtuu enimmäkseen sisällöstä”
tykkäämällä” ja he kokivat itsensä enemmän passiiviksi seuraajiksi, kuin aktiivisiksi osallistujiksi. Tutkimustuloksista saatiin lisäksi selville, että nuoret kokivat tarvetta saada sosiaaliseen mediaan enemmän vaikuttajia, jotka keskustelevat avoimesti mielenterveyteen liittyvistä teemoista. Tutkimuksen tuloksien perusteella
voidaan todeta, että esimerkiksi huumoria tulisi rohkeammin hyödyntää nuorille suunnatussa terveysviestinnässä.